3.4

Spöket och Mrs Muir

Efter sin mans död flyttar Lucy Muir ut på landet med sin dotter och sin hushållerska. Hennes nya hus är dock hemsökt av ett spöke, en död sjöman som hemsöker henne i deliriska fantasier. Sjömannen hjälper henne komma ur hennes instängdhet, och att bättre förstå havet, och de skapar en mycket speciell och kärleksfull relation till varandra.

Originaltitel The Ghost and Mrs. Muir
Regissör Joseph L Mankiewicz
Manus Philip Dunne
Genre Fantasy, Romantik, 40-tal
Skådespelare Gene Tierney, Rex Harrison, George Sanders, Edna Best, Vanessa Brown, Anna Lee, Robert Coote, Natalie Wood, Isobel Elsom, Victoria Horne

Ful_fisk
2018-06-24
Mankiewicz levererar! Elegant spökromantik med foto, ljud och stämning av hög klass, ivrigt påhejat av foto och musik (Bernard Herrmann!) Mycket fin film av härligt gammaldags karaktär.
mattarello
2014-10-18
Stämningsfull och väldigt fin film. Tierney är lite stel tycker jag men annars är skådespelarinsatserna bra. Bernard Herrmanns musik är fenomenal som vanligt.
mammene
2013-12-04
En kärleks historia med klass som lyckas utan att det blir för sentimentalt. Man har balanserat bra på okända marker med ett mått av fyndighet som gör att det blir väldigt underhållande.
emilstjernholm
2013-04-29
En angenäm liten bagatell med fint samspel mellan Harrison och Tierney, särskilt den förstnämnda är väldigt lyckad.
lottes
2012-10-09
Deliriska fantasier? Tröttsamt med filmbeskrivningar av någon som inte sett filmen. Spöket är ingen fantasi, och sprit förekommer inte alls. Mrs Muir är en kopia av Michelle Pfeiffer i en Katherine Hepburn-roll, och spöket skulle mycket väl ha kunnat gestaltas av Cary Grant. fast det här är ju en engelsk film så det är nya fräscha ansikten. Och en väldigt fräsch story också får man väl säga, för att ha 65 år på nacken. Filmen börjar i början av 1900-talet, när får man inte veta men det är hästdroskor, sekelskifteskläder och gaslampor. Alltid roligt med historiska filmer som spelades in före 50-talet, de kommer nära i tonen tonen tycker jag. Dock har hjältinnan lite okarakteristiskt breda raka axlar som en eftergift till det aktuella efterkrigsmodet då filmen spelades in 1947. Nåja, man tog lite lättare på underhållning på den tiden, "it's only show-business" och det kan vara nog så befriande idag att se på. Underhållning således och med en rejäl nypa historisk charm.
Redfield4ever
2012-06-20
Vacker film, med bra skådespelare och ett lugnt och sansat tempo som gör filmen till en ganska unik spökhistoria. Med andra ord... Ghost can go fuck itself.
WaldoTrumbull
2012-01-11
Gullig. Ett mycket välskrivet romantiskt drama som aldrig går i fällan och blir överdrivet sötsliskigt, slutet givetvis undantaget. Tierney är strålande men Harrison stjäl ändå de mesta av scenerna de gör tillsammans. Det var en annan klass på de romantiska dramerna förr. Mycket sevärd.
NoWireHangers
2011-12-23
Satte en stark trea på den efter att ha sett den. Men den har fastnat i minnet såpass att jag spontanhöjer betyget till en fyra nu ett drygt halvår senare.
Kaka22
2010-11-27
sicket manus, vackert
StureStenhög
2010-11-27
Det här var ju en lite annorlunda spökhistoria får man väl säga. Filmen lyckas aldrig riktigt dyka ner så djupt i titelkaraktärernas öden som jag kanske hade velat, men det är ändå en väldigt trevlig kärlekshistoria med mycket charm. Det är ju också ganska kul att spöket är en så stereotypt råbarkad sjöman