2.9

Spökskeppet

En sjöman hittar ett stort fartyg, till synes tomt, ute till havs. En besättningsman visar sig dock vara kvar, och det hela utvecklas till ett mysterium.

Originaltitel The Wreck of the Mary Deare
Regissör Michael Anderson
Manus Eric Ambler
Genre Drama, Thriller, 50-tal
Skådespelare Richard Harris, Charlton Heston, Virginia McKenna, Gary Cooper, Michael Redgrave, Emlyn Williams, Cecil Parker, Alexander Knox

Merwinna
2016-01-16
En film som BORDE ha varit bra, med två stora skådespelare som brukar vara bra i äventyrsfilmer: Gary Cooper och Charles Heston. Detta i förening med för tiden mycket bra tekniska effekter. MEN det blir mest tråkigt och meningslöst. Känns som att det inte fanns någon historia från början, utan som att manusförfattarna tänkt: "nu ska vi hitta på en historia så att vi får in båda de populära he-männen Gary Cooper (den gamle) och Charles Heston (den unge) i samma film, och så att de får visa hur manliga och modiga de är. Och så måste vi ha en vacker ung kvinna - flygvärdinna kan hon få vara till yrket, det är sexigt! Men hur får vi in henne... hon kan vara den äldre mannens dotter! Och så ska vi ha skepp och spännande undergångsscener och spektakulära tekniska effekter och uniformer och... Nu saknar vi bara en story! Hjälp!"
Berniey
2013-01-06
Sevärd film lika bra nu som för ett antal år sedan!
DonActive
2007-07-15
Inte speciellt spännande. Ganska intetsägande, men går att se.
MaraJade
2006-03-06
The Wreck of the Mary Deare är den näst sista filmen som Gary Cooper medverkade i och även om den inte är en av de bästa så är den ändå fullt sevärd och intressant. Men om man är ute efter en spökhistoria så är inte denna film ett lämpligt val..
Bomkia
2005-10-08
Intressant och välagerat. Men jag tycker svenska titeln är missvisande.
c3po
2005-09-22
Heston är UNDERBAR som vanligt!!
W.Andersson
2005-03-13
Jag tycker att den börjar svagt och sen blir riktigt intressant den andra halvan. Heston är dock usel som vanligt...
NHL
2004-08-10
Bygger upp ett visst intresse i början men blir sedan en enda lång transportsträcka.
Wolhay
2004-07-23
Filmen behåller inte spänningen som finns i den första delen av filmen men jag tycker fortfarande att det är en riktigt trevlig film.
Mikkelsen
2003-08-25