2.7

Spökslottet

En man och hans fru kommer till en liten by för att undersöka ett slott mannen ärvt. Det visar sig att den förre ägaren hade kontakter med djävulen och blev bränd på bål av byinvånarna. När skall han komma att utkräva sin hämnd?

Originaltitel The Haunted Palace
Alternativ titel Skri av Fasa, Edgar Allan Poe's The Haunted Palace, The Haunted Village
Regissör Roger Corman
Manus Charles Beaumont
Genre Skräck, 60-tal
Skådespelare Vincent Price, Debra Paget, Frank Maxwell, Lon Chaney Jr, Leo Gordon, Elisha Cook Jr, John Dierkes, Cathie Merchant, Milton Parsons

dudson
2019-11-02
Träig historia detta tyvär. Filmen lyfter aldrig trots Price ärke bastard roll. Skulle behövts en extra krydda åt filmens nu stelhet. Men man får ändock Cormans läckra scenografi + den härliga goth känslan. 2+
jingoo
2015-03-15
Börjar bra, med ett mysigt upplägg baserat på Lovecraft. Tyvärr känns storyn tunn och utdragen och i andra halvan av filmen räcker stämningen inte riktigt till för att förbise detta.
BrutusBeefcake
2014-07-28
Milöen och stämningen är där, med ett riktigt fint slott med hemliga gångar och massor av spindelväv men i övrigt händer ju knappt någonting och helt plötsligt är det slut trots att någon spänning aldrig infördes. Price var ju givetvis kanon dock. (6-/15)
ilBrutto
2014-04-26
Denna film överlever helt på sin stämning, den smygande dimman och de fina kulisserna.
Grillo
2012-08-30
Ganska tråkig och händelselös, även om stämningen är där. Oväntat bra och stämningsfullt soundtrack. Antagligen sämst bland Cormans Poe-filmer hittills, om denna nu kan klassas som en sådan.
idd
2012-08-29
Fantastisk stämning som vanligt men kombinationen corman/price brukar bli bättre..
Ghostface
2011-10-22
Visst finns det väldigt mycket charm att hämta i Cormans samarbeten med Vincent Price. Filmens mörka interiör trappar tyvärr ner en aning på intresset trots att Vincent Price verkligen fyller upp varenda bildruta han är med i. Jag kan tänka mig att boken är en riktig pärla.
martineden
2011-10-15
Det finns några diskutabla element i denna blandmix av Lovecraft och Poe. Storyn är i regel H.P Lovecrafts THE CASE OF CHALES DEXTER WARD, men förflyttad i en klassiskt gotisk kontext i och med slottet, genom vilket Poes dikt THE HAUNTED PALACE kommer in. Måste säga att detta är förbluffande lyckat och att även om det rent storymässigt avviker från Lovecraft så är själva stämningen ändå författaren trogen. Vincent Price är underbar!! Måste även uttrycka mitt gillande för den pompösa och oerhört laddade och atmosfäriska musiken. Bra. 3
wernblom88
2011-09-19
Som sagts inte speciellt trogen lovecraft.Fick väl köra på poe spåret för att lansera den. De har dock fått till stämningen i boken väldigt bra och det är ett väldigt fint hantverk av corman.
Kurganen
2010-12-10
Jag älskar idén med Vincent Price och hans filmer. Oftast är idén roligare än filmen i sig men det finns undantag. The haunted palace är ett sådant. Genom hela filmen bibehålls stämningen och linjen bryts aldrig. Det är ett enda orgiastiskt utbrott av den typ av stämning och handling jag älskar i gammal (företrädesvis brittisk) skräck. Det är slott, arvssynd, nekromantik, ockultism och mystiska människor och händelser. Jag njuter i fulla drag och när filmen är slut saknar jag den redan.