3.7

Spotlight

Den sanna historien om hur Spotlight-teamet på Boston Globe avslöjade sexuella övergrepp på barn och en efterföljande mörkläggning inom den lokala katolska kyrkan.

Originaltitel Spotlight
Regissör Tom McCarthy
Manus Tom McCarthy, Josh Singer
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Brian d'Arcy James, Stanley Tucci, Gene Amoroso, Jamey Sheridan, Billy Crudup, Maureen Keiller, Paul Guilfoyle, Len Cariou, Neal Huff, Elena Wohl, Michael Cyril Creighton
Betygsantal 2046

RadiatorPorch
2018-02-03
Sterilt, sakligt och spännande. Spotlight lyckas med okonventionella medel förmedla en medryckande berättelse om en av tidernas viktigaste nyhetsartiklar. Enastående skådespel från framförallt Ruffalo och Keaton, men även resten av ensemblen sköter sig väl.
asasae
2017-11-20
Alltid intressant med film baserad på sann historia, samtidigt mörk och tung att se.
2017-10-18
2017-09-28
Det här är bra grejer, och jag håller med Christofer.
Christofer
2017-07-11
Naket och avskalat på nåt sätt. Inte så dramaturgiskt fulländat i alla delar, men det blir samtidigt lite av poängen också. Som kristen mår jag illa över att kyrkan som institution lyckas med detta över huvudtaget, även om det förstås inte var något nytt. Samtidigt blir man ju skrämd över magnituden på det hela. Är inte katolik och har själv inte mycket till övers för doktriner och ritualer. För övrigt var det välspelat och medryckande producerat.
RustyFilm
2017-03-28
Jag gillar filmens oflashiga aura och det sätt berättelsen helt koncentreras på ämnet. Det känns realistiskt och det är väl bra när det är en sann historia som berättas. Det handlar om pedofilskandalen i katolska kyrkan (2001, Boston) och om hur grävande journalister avslöjar skrämmande sanningar. Spotlight visar hur troslära och korrumperade institutioners makt kan förvanska vår verklighetsuppfattning om dom kan och får husera utan insyn. (Det är bra men skrämmande hur ofta det är en liten skara journalister som löser de sjuka samhällsproblem som omger oss.)
theFeber
2017-01-26
Fantastiskt drama med bra regi och fina skådespelarprestationer! Med en härlig nerv och ett mycket obehagligt ämne! Bland det bästa 2016
Doddedronten
2017-01-17
Lite seg och småtråkig.
HerrNenne
2017-01-16
Riktigt högkvalitativt filmskapande.
Sznax
2017-01-13
"Helheten är större än summan av delarna" har sällan passat in så bra som på Spotlight.