3.5

Spring Lola

Lola har exakt 20 minuter på sig att hosta upp 100 000 mark, annars kommer hennes pojkvän Manni att mördas av en lokal mafioso.

Originaltitel Lola rennt
Alternativ titel Run Lola run
Regissör Tom Tykwer
Manus Tom Tykwer
Genre Kriminalare, Thriller, Drama, 90-tal
Skådespelare Franka Potente, Moritz Bleibtreu, Herbert Knaup, Nina Petri, Armin Rohde, Joachim Król, Heino Ferch, Lars Rudolph, Ludger Pistor, Suzanne von Borsody, Sebastian Schipper

Skapad 2019-12-17 av MfAP
Lola, en ung färgklick i den trista, tyska 90-talsstaden, har bara 20 minuter på sig att få tag på hundratusen mark, annars kommer hennes pressade pojkvän att rusa åstad och råna en butik och g...   Läs mer »

2017-09-05
Bra annorlunda film
RustyFilm
2016-12-08
Med omdömen som “…korsar Tarantino med MTV” på omslaget blev mina förväntningar på den här filmen klart reducerade (inget ont om Tarantino). Men det visade sig vara en mycket kreativt och originellt berättad historia. Man kan kanske tycka att det är stressat och virrigt men helheten blir ändå cool. Helt lysande. ”Flera hundra gånger om dan fattar DU beslut. Varje beslut påverkar (förändrar) ditt liv”
Qhunden
2016-05-11
Intressant stil och foto som på sina ställen faktiskt väger upp för det ruttna manuset och slarviga genomförandet. I övrigt oengagerande och poänglös. Märkligt att man späder ut det intensiva med utdragna springscener man bara vill spola förbi. Knappt så jag orkade se klart. Hade fungerat bättre som kortfilm.
sawa
2015-08-16
Orkade inte ens tjugo minuter.
soilheart
2015-02-21
Gillar idén, men skådepelarna fångade mig inte alls. Så trots en idé/story som är helt klart uppe på en fyra, så dras det ner till en trea.
saggesaliv
2014-11-24
Lola får ett samtal från sin pojkvän. Någonting har gått otroligt snett i samband med en drogaffär, pojkvännen har blivit av med alla pengarna, 100 000 mark. Lola är hans enda hopp att fixa pengarna, men hon har endast 20 minuter på sig. Kommer hon hinna? Ja här går det undan. En otroligt fartfylld och actionspäckad film som verkligen inte tar en enda extra sekund på sig. Det går faktiskt lite för snabbt framåt på vissa ställen, det känns pressat och stressat och den lilla fina fartfyllda touchen försvinner lite. Filmen klockar in på bara strax över timmen vilket gör att det inte finns tid för någon bakgrundshistoria eller onödig fakta. Vi kastas direkt in i full hastighet utan knappt någon förberedelse. Själva filmen berättas i tre stycken olika scenarion, alla inspirerade av uttrycket "butterfly effect", att minimala ändringar i vardagen kan ändra hela livsöden. Förutom att hela storyn spelas om tre stycken gånger, med olika utkomst, så finns det även en liten detalj med tanke på "butterfly effect" jag uppskattade: människorna Lola springer på får deras framtid presenterade genom bilder visade snabbt i filmen. Jag är något splittrad efter Lola rennt, det fanns delar jag gillade mycket samt delar jag gillade mindre. Konceptet i filmen är trevligt, men utförandet är enligt mig inte perfekt. Dock så är det fortfarande en sevärd film. Nära att jag sätter sexan, men just nu en stark stark femma. Betyg: +5/10
herrpadda
2014-11-10
Häftig film, känns ganska lik Crank i en del avseenden. Gillar att den är annorlunda och berättas på ett speciellt vis, sen är det kanske inte alltid jättemycket substans i filmen men det är absolut en sevärd film. Cool, helt enkelt.
2014-10-25
En väldigt experimentfylld film som lockar mer ur ett visuellt och audiotivt sätt än ett handlingsmässigt. Intressant film med ett bra tema. En kul upplevelse helt enkelt. 3+
Taandborste
2014-10-18
Coolt och rappt men ändå tänkvärt, mycket bra!
Jorgandr
2014-07-19
Skoj och hetsig film med rätta knycken. Ingenting fantastiskt, men gör det den gör, en massa springscener staplade på varandra, bra utan att jag tröttnar.