3.5

Spring Uje spring

Uje Brandelius självbiografiska berättelse vävs ihop med popmusik om livet och vardagen. Det är när livet tar vändningar du inte kunde fantisera om som frågan ställs på sin spets: vad är det som är värt nåt? Uje Brandelius och hans familj spelar sig själva i en film som utspelar sig under ett par sommarveckor i Stockholmsförorten Bredäng.

Originaltitel Spring Uje spring
Alternativ titel Run Uje Run
Regissör Henrik Schyffert
Manus Uje Brandelius
Genre Drama, Komedi, 2020-talet
Skådespelare Uje Brandelius, Therese Hörnqvist, Bixi Brandelius, Vega Brandelius, Irma Schultz, Anders Bennysson, Henrik Svensson, Lina Selleby, Martin Aagård, Peter Bergared, Marie-Chantal Long, Birthe Wingren, Maja Långbacka, Dominik Henzel, Johan Jonason, Helena Lindgren, Melody Farshin

KyLLo
2021-05-21
Bra rollprestationer av amatörskådespelarna och välproducerat. Det slog mig att det på senare år är dåligt med svenska filmer om "vanliga" familjer (bortsett från dokumentärer). Ofta är det komedier, väldigt dramatiserat eller att man inte får komma tillräckligt nära. Här är en stor del av filmen inspelad hemma hos familjen, så man kommer bokstavligen nära personerna och verkligheten. Men jag gillar inte temat sjukdomar och vita lögner. Även om den är verklighetsbaserad får jag känslan av att det är Henrik Schyfferts film som han vill tillägna Uje Brandelius. Humorn är så onaturlig och det kan mycket väl vara Schyffert som ligger bakom den. I en artikel läste jag att Ujes familjemedlemmar var nöjda med filmen. De vittnade om att den var som i verkligheten men med vissa förändringar, och talade även om filmen som ett familjeminne för framtiden. Det var trevligt att läsa.
plox
2021-05-05
Det bästa det här landet har producerat i filmväg sedan Fucking Åmål. Snudd på fullpott. Wow.
DrVergerus
2021-05-03
Med tanke på vilka som gjort den anade jag att den skulle vara hemsk, och så var det. Full av vänsterpropaganda. Vulgär, obehaglig, ointressant. Det säger mycket om dagens samhälle när denna utses till Bästa film.
vonadel
2021-04-29
Var väldigt sugen på att se denna, bl a för att den har blivit höjd till skyarna i många sammanhang. Och sen är det ju alltid intressant när Schyffert är inblandad. Lever den upp till förväntningarna? Nja, inte riktigt, men nästan. Helt klart sevärd. Både rolig o tänkvärd. 7/10
Albion
2021-04-04
Här finns fina inslag men inte så roliga som man kanske hade förväntat sig. Visst är det en charmig film men ganska kantig också och jag är inte helt såld på slutresultatet. Betyget blir en 3:a
Nalleman
2021-04-02
Som det mesta när Schyffert är inblandad - inget att ödsla tid på.
finkan
2021-04-01
Berörde enormt mkt
2021-03-29
Överraskande bra skådespel! Filmen har definitivt sina sevärda scener, och storyn i sig är intressant. Men tråkigt är det. Och onödigt segt. (6+/15)
idaho1981
2021-03-21
Välspelat och berörande. Det både hjälper och stjälper att de spelar sig själva. Regin blir lite övertydlig i sin vilja att skilja sig från mängden och det tillför inte något. Musiken förstärker det hela mycket bra.
Jompalompier
2021-03-21
Mycket bra! Gillade många saker men framförallt var det väldigt snyggt foto som lyckas fånga det vackra i det fula.