3.1

Spy Game

Året är 1991. Nathan Muir, en ärrad veteran inom CIA, skall just gå i pension, när han får veta att den yngre kollegan Tom "Boy Scout" Bishop fängslats i Peking, anklagad för spioneri. En gång i tiden handplockades Bishop av Muir i Vietnam och blev snart en av CIA:s skickligaste agenter. En händelse i Beirut för några år sedan ledde till att deras vägar skildes åt. Meddelandet från Kina att Bishop skall avrättas inom 24 timmar, kommer som en chock för alla på CIA:s högkvarter. Men av fruktan för en internationell konflikt, bestämmer sig ledningen för att lämna Bishop åt sitt öde. Nathan Muir är emellertid av en helt annan uppfattning.

Originaltitel Spy Game
Regissör Tony Scott
Manus David Arata, Michael Frost Beckner
Genre Action, Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Robert Redford, Brad Pitt, Catherine McCormack, Marianne Jean-Baptiste, Stephen Dillane, Larry Bryggman, Matthew Marsh, Todd Boyce, David Hemmings, Benedict Wong, Omid Djalili, Charlotte Rampling

Sillion
2019-08-17
Fortfarande en av filmhistoriens bästa filmer och Redfords bästa
andybrando
2018-01-22
Redford är i fin form och fungerar bra ihop med Pitt, men det blir inget tryck i historien och Scotts bildfyrverkerier räcker inte som kompensation. Återblickarna blir till slut tröttsamma.
2017-10-18
booooring
NoWireHangers
2017-02-05
En tämligen segdragen historia som inte kändes särskilt intressant.
annihilat0r
2017-01-12
"Spy Game" upplevde jag som en relativt sevärd rulle. Det kändes att den är från en annan tid, vilket skapade en nostalgisk känsla – trots att jag aldrig tidigare bevittnat den. Mysigt rakt på; inte så mycket krusiduller.

2015-09-15
Riktig bra men nådde ikke opp til femmeren.
2014-11-04
En seg film, som försökte vara skruvad men misslyckades kapitalt med detta. Det finns egentligen inget oväntat eller bra i den här filmen. Tony Scott har gjort så mycket bättre före och efter denna filmen så jag förlåter Tony Scott denna gången.
Grane
2014-10-08
Smart story sol jag gillade rejält mycket mer jämfört med när jag såg den första gången runt 2002. Redford är skitbra!
92axha10
2014-04-28
Helt okej spionthriller som inte tar för många risker. Allting känns väldigt innanför ramarna och standard. Med det sagt så slipper man ändå klichéer. Bra gjort och en eloge för det. I slutändan en okej rulle som inte fastar i minnet en längre tid.
GinNTonic
2013-11-22
Lite för många kontorsscener och för lite spionaction för min smak, det är ändå action Tony Scott kan bäst. Dynamiken mellan Pitt och Redford är bra, synd bara att de inte delar så många scener. Härlig stämning i filmen dock, och bra musik. Det kändes verkligen som en 90-talsfilm. Men tänker jag efter så har nog Tony Scotts filmer skrikit nittiotal redan sedan Top Gun 1986, och ända fram till 2010. Svag trea.