2.4

SS-GB

Miniserien utspelas i ett tyskockuperat England hösten 1941; efter att Tyskland har vunnit slaget om Storbritannien. Detective Superintendent Douglas Archer vid Scotland Yard försöker arbeta och utreda brott som vanligt trots att polisen nu är underställd SS. Utredningen av ett mystiskt mordfall i Mayfair leder in honom i ett farligt spel med livet som insats; där han hamnar mitt i striden både mellan tyskar och motståndsrörelsen och dito maktkamp mellan rivaliserande fraktioner inom ockupationsmakten. Filmen bygger på Len Deightons roman London tillhör oss.

Originaltitel SS-GB
Regissör Philipp Kadelbach
Manus Neal Purvis, Robert Wade
Genre Drama, Action, Thriller, Mini-serie, 2010-tal
Skådespelare Sam Riley, Lars Eidinger, Rainer Bock, Kate Bosworth, James Cosmo, Maeve Dermody, Jason Flemyng, Christina Cole, Lucas Gregorowicz, August Zirner, Paul Bentall, Ronald Zehrfeld, Frankie Fitzgerald, Andrew Bicknell, Ryan Coath

goeran
2017-08-26
Philipp Kadelbachs miniserie SS-GB från 2107 lyckas ganska väl med att återskapa Len Deightons alternativa historieberättelse från 1978; om hur det kunde ha varit i England om Tyskland hade vunnit kriget. Scenografi och annat känns helt rätt. SS-GB är primärt en rafflande äventyrshistoria (utan större nyanser i personteckningen) och i den delen skiljer sig inte miniserien nämnvärt från romanen.