3.3

Säsong

Säsong är en film som följer naturen och människorna som bor och arbetar i och runt byn Kvidinge som ligger vid foten av Söderåsen i Skåne. Filmen utspelar sig från maj till september: en säsong, en sommar. Genom tillsynes vardagliga händelser från många olika människors liv så tecknar den ett större porträtt av byn och hur det kan vara att finnas till med den blandning av sorg, alldaglighet, lycka, ensamhet och ibland skönhet som vi alla delar. Det är platsen och byn som är filmens huvudkaraktär men en handfull människor återkommer: en grupp polska sommararbetare som kommit för att arbeta på gårdarna och bland dem framförallt Beata, den enda kvinnan i gruppen, två bröder i tioårsåldern, en bonde som bor ensam på sin stora gård efter att hans familj flyttat till stan, en ung man som kommit tillbaka för att köra skördetröskan och en sju årig flicka som har sitt första sommarlov. Alla åtta personer har av olika anledningar och i olika grad hamnat i ett slags undantagstillstånd, på en plats där det finns ett gap mellan dem och världen. De driver in i varandras liv och för att kunna berätta om dem så delar filmen deras blick och tittar tillsammans med dem på saker de ser under de där månaderna, under den säsongen.

Originaltitel Säsong
Regissör John Skoog
Manus John Skoog, Anna Karisinska
Genre Äventyr, Drama, 2010-tal
Skådespelare Aron Skoog, Agnieszka Podsiadlik, Billie Åstrand, Gitt Persson, Grzegorz Falkowski, Rolf Andersson, Bosse Andersson, Artur Krajewski, Mateusz Wieclawek, Casper Neiiendam, Felix Neiiendam, Alfred Göransson

Tonti
2019-05-28
Bra åktur.
KimEkberg
2019-05-27
Känner mig ändå besviken, även om det var ganska likt det man kunde vänta sig. Tycker att det händer för lite för att hända mycket, och för mycket för att hända lite. Det effektstinna anslaget gör att förväntningarna hamnar någon annanstans. Longören känns för kort, och en slags tomhet uppenbarar sig. I det korta formatet känns ju all longör lång, och tomhet känns som något som är formatets fel. Nu hade man velat ha mer av allt. Och varför inte kameran dyker ner i fältet är ju ett mysterium. Men Martin och Martinus hade de i a f!
goeran
2019-05-13
Man bjuds på en ganska blandad kompott i John Skoogs Säsong; som väl ändå får beskrivas som en slags dramadokumentär. Det är en väldigt vacker film med många hänförande bilder (och det tycker jag är filmens allra största förtjänst). Betyg 3.