2.9

St. Elmo's Fire

Sju vänner som alla just har gått ut college ska ut i den "riktiga världen", där de konfronteras med sånt som karriärer och plikter. Leslie och Alec försöker förtvivlat att rädda resterna av sitt förhållande. Wendy, en blyg jungfru, döljer sin förälskelse i Billy, som är en motsträvig far och äkta man som fortfarande söker nya mål. Kevin är en cynisk författare som föraktar kärleken, tills han upptäcker att han är förälskad i sin bästa väns tjej. Kirbo studerar jurudik och är besatt av en äldre kvinna.Den vackra, neurotiska Jules ger ett skarpt porträtt av att leva livet i full fart. I tryggheten på St. Elmos, deras lokala "inneställe" beskyddar, bedrar och älskar de varandra, som bara bästa vänner kan.

Originaltitel St. Elmo's Fire
Regissör Joel Schumacher
Manus Carl Kurlander, Joel Schumacher
Genre Drama, Komedi, Romantik, 80-tal
Skådespelare Emilio Estevez, Rob Lowe, Andrew McCarthy, Demi Moore, Judd Nelson, Ally Sheedy, Mare Winningham, Martin Balsam, Andie MacDowell, Joyce Van Patten, Jenny Wright, Blake Clark, Gina Hecht, Anna Maria Horsford, Jon Cutler, Matthew Laurance
Betygsantal 1986

darkmist82
2021-11-02
Joel Schumacher skulle slå igenom med denna pärla som utan tvekan är en av 1980-talets bästa ungdomsfilmer. Skådespelarna är briljanta och handlingen är vacker och skildrar de olika karaktärernas öden. Det är en film som man kan se om med glimten i ögat och minnas tillbaka till det ljuva 1980-talet då film var som bäst.
dlu
2021-01-28
2 av 3 tjejer ser ut som gamla tanter.
Raimo_1985
2017-09-27
Tråkig film med töntiga ungdomar som försöker vara vuxna och coola. Inte så bra.
2017-07-14
En riktig skitfilm med 80-talets bratpack. Självupptagna karaktärer som i stort sett inte får något vettigt gjort mer än att jävlas med andra. Men bortom det är det en underhållande skitfilm med musiken, färgerna och såklart atmosfären från det årtionde jag avgudar.
2016-10-23
Bra skådespelare. Skitdålig film.
haajen
2014-10-31
Långt ifrån någon helgjuten film och framförallt mot slutet blir det riktigt dåligt. Trots detta så underhålls jag av dess kitschfaktor och Winningham och några till skäms inte för sig. Skräp men rätt kul sådant.
CultOfZenith
2014-08-09
Älskar tanken på en high school-film där karaktärerna har vuxit upp och melankolin ersatts med cynism. St. Elmo's Fire är sannerligen cynisk, men på ett ganska smaklöst sätt. Förväntas vi sympatisera med karaktärer som begår övergrepp, och sedan klappa händerna åt en film som trivialiserar och gör sig smålustig över det? Och det är bara ett av problemen.
Hypostas
2014-04-13
Seg film om vidriga människor. Farligt nära ettan.
tilapia
2014-03-09
Jag har med villfarelsen att St. Elmo's Fire är en rätt bra film i över 15 år. Såg väldigt mycket 80-talskomedi under gymnasiet och minnen av St. Elmo's måste ha morphat ihop med minnen av nån mycket bättre John Hughes-rulle eller nåt. Det är enda förklaringen jag kan komma på, för detta, brat packets "titta-vad-vuxna-vi-är"-film, är en riktig skitfilm. En pinsam efterleva från yuppie-eran som fått alldeles för mycket respekt av åttiotalsnostalgiker genom åren. Det stora problemet med filmen är att samtliga karaktärer är sjukt osympatiska idioter, creeps eller bara tråkmånsar. Ingenting i deras beteenden problematiseras - det är alltså meningen att man ska SYMPATISERA med det här dryga, självupptagna gänget och deras privilegierade låtsasproblem. Jag önskade livet ur samtliga karaktärer efter 20 minuter. Det är nog också den vitaste filmen jag sett. Den cinematiska motsvarigheten till Robert Palmers musik. Filmens enda värde idag är nog som en påminnelse om att åttiotalet kunde vara riktigt vidrigt också. En nödvändig sådan för oss som kanske romantiserar decenniet för mycket ibland. Så, nu låter vi tiden glömma den här filmen.
GNStudios
2014-01-13
Mycket bra film om relationer och förändringen som man känner efter att man pluggat klart.