2.6

Staden som fruktade solnedgången

Texarkana, Texas, terroriseras av en mördare med huva som beger sej ut på jakt efter offer nattetid.

Originaltitel The Town that Dreaded Sundown
Regissör Charles B Pierce
Manus Earl E Smith
Genre Drama, Skräck, Thriller, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Ben Johnson, Andrew Prine, Dawn Wells, Jimmy Clem, Jim Citty, Charles B Pierce, Robert Aquino

djonipony
2023-01-21
Svag 3. Hygglig mix av Fredagen den 13:e del 2 och Zodiac. Detaljer här och var som ska vara komiska, men som inte rimmar med resten. Märkligt med plötslig slomo i biljakten, men det är snyggt så skit samma. Slomon vid sista skottlossningen funkar som tribute till The Wild Bunch, som ju denna films Ben Johnson var med i åtta år tidigare.
2016-12-25
Omtitt på trevlig oklippt dvd och trots att det är en helt okej infart till den enorma slashergenren håller den ihop sig sämre. De komiska inslagen stör mer än nånsin när resten är så pass bra och faktiskt riktigt otäckt.
ClemensKaraff
2016-09-05
Svår film att betygsätta då den har en väldigt ojämn ton. Är det en thriller? En slasher? En komedi? Bitvis spännande men den har svårt att hålla kvar det och faller ibland tillbaka på en "komisk" situation som inte riktigt funkar. Det enda komiska de skulle behållit är biljakten en timme in i filmen som är väldigt rolig. I övrigt en bra men lite ojämn slasherthrillerkomedi som inte är speciellt rolig (förutom biljakten då).
2016-04-26
Märklig men ändå helt omärklig film med många ansikten. Ibland traditionell seriemördarfilm, ibland lättsam thillerkomedi och ibland brutal skräck, allt förpackat som någon sorts protoslasher. Ett tryggt och stabilt hantverk vars onödiga berättarröst ger lite charmig b-filmskänsla. Som bonus får vi ett av filmhistoriens fräsigaste mord. (7/15)
Semiramis
2016-03-17
Dålig. De komiska inslagen gör sig inte alls, berättarrösten är oerhört fånig och storyn är meningslös. Synd.
AlaRegularis
2016-02-21
Ett tidigt exempel på slasherfilm. Den förlitar sig mer på traditionell thrillerspänning istället för grafiskt våld och splattereffekter, men vissa av genrens grundvalar kan skönjas redan här. Det är en mer långsam spänning än senare filmer i genren, men det bygger också stämning på ett mycket effektivt sätt.
Vasp
2015-11-13
Blir en väldigt stark 3:a. Man märker att den här filmen har varit viktig för framtida skräck filmer. Främst Slashers.
Zok
2015-10-12
Tycker denna höll bra, stämningen är bra i i filmen och flera spännande scener. Det som dock inte fungerar och som drar ner filmen är scenerna som på något sätt ska få in humor i filmen, vilket jag inte förstår. Nu är det dock få minuter av hela filmen, men de är störande. Phantom är också ruggig i denna film.
amam
2015-09-20
Alldeles för ojämn för ett högre betyg men det syns varför den nämns ibland i slashersammanhang. Stark tvåa.
LundstedtJ958
2014-10-29
Helt okej film om man ser till skräckdelen, men varför så många komiska (och ärligt talat rätt usla) inslag?