2.6

Staden som fruktade solnedgången

Texarkana, Texas, terroriseras av en mördare med huva som beger sej ut på jakt efter offer nattetid.

Originaltitel The Town that Dreaded Sundown
Regissör Charles B Pierce
Manus Earl E Smith
Genre Drama, Skräck, Thriller, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Ben Johnson, Andrew Prine, Dawn Wells, Jimmy Clem, Jim Citty, Charles B Pierce, Robert Aquino

Visse93
2020-11-19
Mycket spännande och underhållande film. Man känner verkligen att man vill följa med i filmens handling.
Solidus
2018-04-09
Underbar titel och stämningsfull poster, men när det gäller resten av filmen så sammanfattade min kompis det bäst: "Det känns som komikerduon Stefan och Krister har gjort sin tolkning av ZODIAC." När filmen är seriös, då är det bra, men av någon anledning har man valt att lägga in komiska scener som inte alls passar in. Det bli en underlig och obekväm mix av ZODIAC och THE DUKES OF HAZZARD.
2016-12-25
Omtitt på trevlig oklippt dvd och trots att det är en helt okej infart till den enorma slashergenren håller den ihop sig sämre. De komiska inslagen stör mer än nånsin när resten är så pass bra och faktiskt riktigt otäckt.
ClemensKaraff
2016-09-05
Svår film att betygsätta då den har en väldigt ojämn ton. Är det en thriller? En slasher? En komedi? Bitvis spännande men den har svårt att hålla kvar det och faller ibland tillbaka på en "komisk" situation som inte riktigt funkar. Det enda komiska de skulle behållit är biljakten en timme in i filmen som är väldigt rolig. I övrigt en bra men lite ojämn slasherthrillerkomedi som inte är speciellt rolig (förutom biljakten då).
2016-04-26
Märklig men ändå helt omärklig film med många ansikten. Ibland traditionell seriemördarfilm, ibland lättsam thillerkomedi och ibland brutal skräck, allt förpackat som någon sorts protoslasher. Ett tryggt och stabilt hantverk vars onödiga berättarröst ger lite charmig b-filmskänsla. Som bonus får vi ett av filmhistoriens fräsigaste mord. (7/15)
Semiramis
2016-03-17
Dålig. De komiska inslagen gör sig inte alls, berättarrösten är oerhört fånig och storyn är meningslös. Synd.
AlaRegularis
2016-02-21
Ett tidigt exempel på slasherfilm. Den förlitar sig mer på traditionell thrillerspänning istället för grafiskt våld och splattereffekter, men vissa av genrens grundvalar kan skönjas redan här. Det är en mer långsam spänning än senare filmer i genren, men det bygger också stämning på ett mycket effektivt sätt.
Vasp
2015-11-13
Blir en väldigt stark 3:a. Man märker att den här filmen har varit viktig för framtida skräck filmer. Främst Slashers.
Zok
2015-10-12
Tycker denna höll bra, stämningen är bra i i filmen och flera spännande scener. Det som dock inte fungerar och som drar ner filmen är scenerna som på något sätt ska få in humor i filmen, vilket jag inte förstår. Nu är det dock få minuter av hela filmen, men de är störande. Phantom är också ruggig i denna film.
amam
2015-09-20
Alldeles för ojämn för ett högre betyg men det syns varför den nämns ibland i slashersammanhang. Stark tvåa.