3.8

Stadens ljus

En luffare förälskar sig i en blind blomsterflicka. Inför henne låtsas han vara rik, samtidigt som han försöker skaffa pengar till hennes ögonoperation. När han blir vän med en berusad miljonär får han själv känna på rikedomens fördelar, men det är en vänskap på gott och ont.

Originaltitel City Lights
Regissör Charles Chaplin
Manus Charles Chaplin
Genre Drama, Komedi, Romantik, Stumfilm, 30-tal
Skådespelare Charles Chaplin, Virginia Cherrill, Florence Lee, Harry Myers, Al Ernest Garcia, Hank Mann, Henry Bergman, Eddie Baker, Victor Alexander, Eddie McAuliffe

Skapad 2019-11-29 av ses11
Charles Chaplin har alltid varit och kommer alltid att vara en av de största genierna inom filmhistorien. Vad vore 20-, 30- och i viss mån 40-talet utan hans underbara filmer? Filmerna kunde vara al...   Läs mer »

Albion
2021-08-03
Chaplin ror i land denna film också till slut, mycket tack vare en formidabel boxningsscen och ett tårdrypande slut som tillsammans räddar betygsfyran. Men som sagt, inte hans bästa film. Betyget blir en svag 4;a, 4-
KyLLo
2021-08-03
Lite utmanande i inledningen. Annars är det ointelligent humor som är lika tråkig oavsett dåtid eller nutid. Eftersom filmen nästan helt bygger på humorn blir den snabbt ensidig och långtråkig.
Ful_fisk
2021-07-27
Lite svagare än Chaplins andra klassiker enligt mig, men absolut en fin och trivsam komedi med hjärta och hjärna. Slutet är givetvis briljant.
karlmats
2020-12-22
Jag har uppenbarligen varken hjärta, känslor eller själ om man får tro alla hyllningsrecensioner till den här utdaterade smörjan. Jag förstår kanske att man gillade det här om man precis hade genomgått den stora depressionen och inte hade ett uns av glädje i sitt liv. Men idag? En tidlös klassiker? Plats 42 på IMDB? Och allt det här skedde innan Coronan så det finns inte så mycket att skylla på heller. Chaplin snubblar runt som en idiot filmen igenom och eftersom han gjorde likadant i både Diktatorn och Moderna Tider borde jag väl inte vara förvånad över att jag hatar det här. Faktum är nog att det här är ett steg ner från de två filmerna som åtminstone hade nån form av fascinerande historia bakom sig. Nej, det är nog bara att konstatera att Chaplin, likt hans moderna motsvarigheter Stefan och Krister, inte är till för mig. Den klassiska boxningsscenen gav en glimma hopp, kanske skulle han bli nitad på riktigt, men tyvärr inte. En stabil 1a.
HerrNenne
2020-03-06
Väldigt rolig och när den vill det så är den också väldigt fin. Jag som med inställningen att slapstick är historisk humor och inget mer blir förvånad över hur mycket jag skrattar här. När det görs rätt kan det tydligen vara briljant.
atroxa
2020-01-22
Bara boxningsscenen är värd en fyra.
StaffanE71
2017-12-25
En av Chaplins bästa. I klass med Moderna Tider. Bedårande vacker, bitvis. Storyn håller. Du ska ha sett filmen. Stark 4'a.
Pi-R
2017-11-19
Något svagare än vad jag hoppades på. Som komiker och skådis har Chaplin knappast varit bättre, och boxningsscenen och slutscenen är, på olika sätt, RIKTIGT riktigt bra. Även mötet med millionären är finfint gestaltad, men... däremellan blir det, för min del, omstundom lite glest, både i storyn och komiken. Väl värd sin plats i filmhistorien, men inte Chaplins bästa rulle.
dr_Robert
2016-11-13
En svala gör ingen sommar. En serie sketcher löst sammanhållna av en mycket tunn ramberättelse. Några av sketcherna är småskojiga och boxningssketchen är riktigt rolig. Men när filmen trots att den bara är 87 minuter lång ändå får mig att längta efter slutet räcker det bara till en trea. Chaplin och slapstick är inte min grej.
AlbinWesley
2016-09-16
När slapstick är som bäst kan den hålla för alltid, här är ett sånt exempel. Varenda scen är inte rolig, men det är ändå mycket som är det. Fin berättelse, kanske vissa lite väl utdragna scener såhär 75 år senare, men överlag väldigt bra.