2.8

Stake Land

En vampyrepidemi har drabbat världen. En tonåring slår följe med en ärrad vampyrjägare på en resa genom ett postapokalyptiskt USA och tvingas kämpa mot både blodtörstiga vampyrer och en fundamentalistisk milis som tolkar sjukdomen som Guds verk.

Originaltitel Stake Land
Regissör Jim Mickle
Manus Jim Mickle, Nick Damici
Genre Science Fiction, Drama, 2010-tal, Skräck
Skådespelare Connor Paolo, Nick Damici, Danielle Harris, Kelly McGillis, Sean Nelson, Michael Cerveris, Bonnie Dennison, Gregory Jones, Traci Hovel, Marianne Hagan, Adam Scarimbolo, Larry Fessenden, Chance Kelly, Jean Brassard

martineden
2018-11-09
[rek. 3] I ärlighetens namn så känns berättelsen i denna film ganska typiskt postapokalyptisk. Filmen är klart lågbudget men sjuder av en härlig kreativitet. Jag gillar skådespelarna och regin, men filmens stora styrka är den pessimistiska tonen och attityden som vittnar om alla relationers förgänglighet. Det finns några riktigt starka scener och jag finner att man engageras i dessa karaktärers öden. Bra film!!! 3+/4-
Makta
2018-03-25
Kassa skådisar tråkig story och värdelösa effekter.. BLÄ!
2017-10-31
JonasM
2015-09-06
Så jäkla sömnigt och oengagerande.
Andreas_
2015-03-21
Nja...en lågbudget independent rulle som vill mycket men levererar tunt, dock så är skådisarna bra för en sådan här lågbudget skräckis (som inte är det minsta läskig) men man skulle väl som bäst kunna sammanfatta denna film som en blandning mellan The Road och 28 dagar senare och konceptet är intressant och jag gillar hur vampyrerna framställs här...mer urvampyrer istället för några glittrande snorungar som ser ut att ha ramlat ut ur någon HM reklamfilm som i dom fåniga vampyrfilmerna Twilight...nej, då gillar jag faktiskt detta bättre även om det är väldigt zombie liknande vampyrer istället för dom klassiska smarta och välvårdade vampyrer som vi blivit matade med i årtionden i alla så kallade vampyrfilmer, men inte här och det gillas. Effekterna är helt okej oxå för en independentfilm men det som inte gillas är alla brister i logiken och i detaljerna som sänker filmen ganska rejält för även om man ska göra lågbudget så behöver man inte sänka logiken och låta massa plot holes passera genom manuset in i filmen, men detta duger gott om man inte har något annat bättre att se och regissören har potential att bara bli bättre, så det ska bli intressant att se kommande filmer av honom där han får jobba med bättre budget. Betyget blir en mycket stark 2:a trots allt.
2015-01-10
Någonstans mellan 28 dagar senare och Vägen hittar vi denna rätt så okonventionella vampyrrulle. Full med bra idéer, men utförandet är inget vidare. Det hela känns lite som sen sextonavsnittsserie nerklippt till (drygt) nittio minuter. Trots att tempot är ganska lågt så stressas vi förbi såväl karaktärer som händelser. (6+/15)
BrutusBeefcake
2014-08-15
Vilken överraskning! Trodde detta skulle vara någon typisk "netflix-skräckis" men det var det ju verkligen inte. Hårt, våldsamt och utan att visa någon nåd för tittaren så är detta en PA med alla de rätta ingredienserna samtidigt som det är en av de bättre vampyrfilmerna jag någonsin sett. Flera tummar upp för denna! (10/15)
Magkatarr
2014-07-28
Vampyrbombningen från helikoptern är bland det bästa jag sett i genren.
arruba
2014-06-15
Lite halvfräck rulle med väldigt udda story och line-up. Men jag vill ändå påstå att den är sevärd även om det inte är ett måste.
Noseman2005
2014-03-05