2.3

Stalin

Detta är historien om skomakarsonen som blev en av världens mest fruktade män - Stalin. För tre generationer ryssar var han döden personifierad. För första gången avslöjas sanningen om en mardröm som varade i trettio år. Ett skräckvälde som krävde över 20 miljoner dödsoffer.

Originaltitel Stalin
Regissör Ivan Passer
Manus Paul Monash
Genre Drama, Mini-serie, 90-tal, Biografi
Skådespelare Robert Duvall, Julia Ormond, Maximilian Schell, Jeroen Krabbé, Joan Plowright, Frank Finlay, Roshan Seth, Daniel Massey, András Bálint, John Bowe, Jim Carter, Murray Ewan, Stella Gonet, Colin Jeavons, Miriam Margolyes

Dutch
2015-09-13
Helt ok och Duvall är som alltid jäkligt stabil
Podpolkovnik
2012-09-19
Illvillig propaganda mot store kamrat Stalin! Kommer att förbjudas i Socialistiska Sovjetrepubliken Sverige. "Vi sjunger en såååång som spriiids över vääärlden till fri republik oooooch förtryckarens staaat. Den sjunger ett naaaamn som håååålller oss samman. Den sjunger om Stalin - vår vän och kamrat!".

2012-05-07
Gångbar men allt annat än upphetsande miniseriebiografi. Duvall är förvånansvärt porträttlik.
2009-08-28
Ännu tråkigare än Gudfadern. HBO är rätt så pålitliga, men detta var ingen höjdare. Dåliga skådespelarprestationer (av mkt bra ensemble), fult smink och uselt koreograferade våldsscener. Nog var Stalin betydligt mer intressant än detta tre timmars sömnpiller. (5/15)
antiimperial
2007-03-11
Seg jävel
Bara2eller3
2006-10-31
Läs boken "Stalin" av Sebag-David Montefiore. Han ger en korrekt beskrivning i klass med perspektivet av människan bakom Göbbels i "das Untergang". Men inte desto mindre är Stalin en förunderlig mördare i största klass.
soltrollet
2006-04-28
Varför har man inte sett eller ens hört talas om den här?
kakihara
2004-11-07
håller med.
anti
2004-07-22
ungefär världens segaste film. någonsin.