2.2

Stalingrad

En berättelse centrerad kring slaget vid Stalingrad under andra världskriget.

Originaltitel Stalingrad
Regissör Fjodor Bondartjuk
Manus Sergej Snezjkin, Ilja Tilkin
Genre Action, Krig, 2010-tal
Skådespelare Marija Smolnikova, Janina Studilina, Pjotr Fjodorov, Thomas Kretschmann, Sergej Bondartjuk (II), Dmitrij Lysenkov, Andrej Smoljakov, Aleksej Barabasj, Oleg Volku, Heiner Lauterbach, Polina Rajkina, Philippe Reinhardt, Georges Devdariani

2018-03-08
Bra försök, men funkar inte som film!
fisk0
2017-02-19
Inte så dum. Uppenbart påkostad, dock känns den lite ofokuserad emellanåt. Den har även en märklig benägenhet att slänga in slow motion-effekter som om den var gjord 1999 emellanåt. Har sett såväl bättre rysk krigsfilm (9:e kompaniet och Vojna t.ex.) som bättre filmer med samma titel (den tyska Stalingrad från 1993 är en av mina absoluta favoriter), men det finns inga större direkta fel i denna, tvivlar dock på att den kommer att lämna några bestående intryck.
BerraS
2017-01-22
Svag trea. Börjar starkt men tappar tempo under långa stunder mitt i filmen. Spänningen ökar mot slutet och Thomas Kretschmann räddar skådespeleriet genom att upprepa sin livsuppgift som tysk officer i WWII. Jag tycker han gör det otroligt bra. Rysk propaganda? Naturligtvis, liksom alla krigsfilmer brukar vara, oavsett ursprungsland. Men vi lär oss inget om slaget om Stalingrad, det är snarare ett kammarspel med några få personer. Otroligt snyggt skarpt foto i blu-ray, detaljerna är krispigt snygga, den är nästan värd att se bara för fotot och detaljerna. Det gick att välja bort engelskan mot ryska originalet och tyskarna talade tyska. Bra! Summering: lysande förutsättningar rann tyvärr ut i sanden tillsammans med tempot.
Djason
2015-12-07
Överraskande bra rysk krigsfilm. Krigsscenerna är snygga, tyvärr är filmen varvad med ganska sega historier vid sidan om. Av någon anledning var filmen också dubbad, ganska kasst dubbad också. Tyskarna pratar dock tyska med ryssarna är dubbade till engelska. I det stora hela är detta en intressant krigsfilm.
KnightVision
2015-04-11
Svag trea. Blev överlycklig över att Thomas Kretschmann var med - den evige tyske officeren i alla filmer någonsin (typ)! =)
HasseV
2015-03-08
Inte förstått varför jag ska titta på stridsscener, och att det ser ut som TV-spel gör inte saken bättre. Och i övrigt är det inte heller mycket som intresserar i denna så....nä bättre att stänga av än att se denna.
2015-01-04
Hejdlöst klagande här *L*. Filmen är helrysk, klart att ryssarna är de största hjältarna och tyskarna avskummet. Slår naturligt inte utmärkta Stalingrad (1993) på fingrarna, men stridsscenerna är oftast utmärkta och några karaktärer lyckas fånga intresset. En mäktig men såklart helt orealistisk scen i början kommer antagligen sitta kvar på näthinnan ett tag.
amam
2014-10-30
Ganska dåliga skådisar, inget manus alls. Ingen nyans heller. Ryssarna är nobla soldater som försvarar sitt hemland, tyskarna är våldtäktsmän och barbarer. Ganska snygg däremot.
claudiomarino
2014-08-16
Hade man haft Klimov som förebild istället för Speilberg hade det kunnat bli bra.
Gyllenbock
2014-07-14
Jag gillar krigsfilmer men tyvärr höll inte denna måttet. Svag handling och inte ens krigsscenerna höll måttet. Dessutom kändes handlingen orealistisk. En svag tvåa.