3.2

Stammens hemligheter

På 60- och 70-talet reste mängder med socialantropologer till Amazonas för att studera de ociviliserade yanomami-indianerna. Men för indianerna blev mötet en katastrof. Antropologerna förde med sig sjukdom, prostitution och pedofili. Trettio år senare är det fortfarande en skandal som väcker starka känslor på båda sidor.

Originaltitel Secrets of the Tribe
Regissör José Padilha
Genre Dokumentär, 2010-tal

2011-11-14
Nu såg jag inte riktigt hela dokumentären när SVT visade den, men tillräckligt mycket för att jag skall kunna sätta ett betyg och skriva ett meningsfullt omdöme. Jag fann dokumentären riktigt intressant och skulle vilja fördjupa mig inom ämnet som den tar upp vid något tillfälle. Och det är väl egentligen det bästa betyget en dokumentär kan få, att den frammanar känslan av att man vill veta mer för att slutligen kunna ta ställning till vad man verkligen tycker. Oavsett om det är samma som skaparna av en dokumentär, delvis eller den raka motsatsen.
KimEkberg
2011-11-09
riktigt spännnande och sjuk film, vars sagda rörighet och en viss longör stoppar den från de riktigt höga höjderna. men den väcker många spännande frågor i skallen om objektivitet, vetenskaplighet och yttre påverkan. den socialantropologiska världen när den är som mest förbluffande och egendomlig.
Aven
2011-11-09
Håller med tidigare talare, rörig dokumentär. Hoppar fram och tillbaka och det känns som den tar upp samma/liknande saker i flera omgångar. Men helt klart intressant. Visar flera perspektiv, även om den känns något vinklad.
Snah
2011-11-09
Som King of Kongs bland akademiker.
Oroberaidion
2011-11-09
Upprörande och viktig såklart, men allt för rörigt emellanåt.