3.1

Helan & Halvan

En av världens kändaste komediduor, Stan Laurel och Oliver Hardy, försöker återuppliva sina filmkarriärer med en teaterturné genom efterkrigstidens Storbritannien.

Originaltitel Stan & Ollie
Alternativ titel Stan and Ollie
Regissör Jon S Baird
Manus Jeff Pope
Genre Biografi, Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Steve Coogan, John C Reilly, Shirley Henderson, Nina Arianda, Rufus Jones, Danny Huston, Joseph Balderrama, John Henshaw, Tapiwa Mugweni, Keith MacPherson, Stewart Alexander, Stephanie Hyam

fridenpaden
2019-11-05
Jag är uppväxt på Helan och Halvan-filmer. Regniga dagar knäppte man på TV:n och om det inte var Flygsoldat 113 Bom eller Åsa-Nisse så kunde man ha turen att få se klassikerna "Vi fara till Sahara" eller "Svågrar". Oj vilka minnen. Det här är en väldigt fin film. Coogan och Reilly är riktigt bra. Nu är inte biografiska filmer mina favoriter men den fick mig att le.
2019-04-23
Mycket bra skådespeleri, framförallt av Coogan, hjälper till att lyfta den här filmen. Det är en ganska intressant historia om artistskap och vänskap. Den är underhållande och snyggt berättad och den blir riktigt fin på sina ställen. Stabilstark trea!
martineden
2019-04-13
Mycket härlig film med oväntat träffsäkra skådespelarprestationer av Coogan och Reilly, som verkligen fångar andan av radarparets dynamik och kemi. Ett smart skrivet manus som följer paret under slutet av deras karriärer med en rikt galleri av biroller. Mycket fint skådespel överlag och jag tycker att, även om filmen inte staplar biografiska fakta på varandra, att man får en mycket finstämd och komplex bild av relationen mellan dem och i relationen mellan deras fruar. Tidsandan och miljön är effektiv och filmen har en mycket raffinerad stilistisk ton som jag tilltalas mycket av. Mycket bra!!! 4.
Solidus
2019-04-11
Varm biografi med ett utsökt skådespel från både Coogan och Reilly. Dem blir ett med sina rollfigurer och det finns mycket kärlek till de riktiga Stan Laurel och Oliver Hardy. Produktionen är på A-nivå, men trots det så känner jag att något saknas. Jag sitter och myser, men jag blir tyvärr aldrig så berörd som jag hade hoppats på. Filmen är en snygg och värdig förpackning, men klen på sitt innehåll. Filmen går aldrig in på djupet över vilka Stan Laurel och Oliver Hardy var som personer.
Jannebanan
2019-04-07
Snygg och porträttlik men som helhet tyvärr ganska innehållslös.
MsA
2019-03-30
Mycket bra film! Coogan och Reilly är suveräna och likheten likaså. Hade dock önskat att den hade varit liite roligare och börjat tidigare i deras karriär!
PeterTheW
2019-03-27
PERFEKT casting om än filmen i sig kunna bjuda på lite mer...
myslas
2019-03-27
Kanske är det här något färgat av det faktum att jag fullkomligt älskade Helan & Halvan när jag var liten och att det här på sätt och vis blir lite av en nostalgitripp för mig men det här är verkligen en mycket välgjord film på många sätt. Att man fokuserar på deras sista turné är ett bra val och man slipper de där ständiga hoppen framåt i tiden som är så vanligt i biografier. Man har även lyckats hitta en bra blandning mellan komedi och tragedi som gör att man får utlopp för många olika känslor. Reilly och Coogan gör också rollerna väldigt bra så det finns egentligen väldigt lite att anmärka på. En verkligt positiv överraskning för min del och jag blir lite sugen på att leta upp de gamla klassikerna från deras glansdagar.
Engravadlax
2019-03-23
John Reilly brukar vanligtvis bara spela sig själv och är inte van vid att göra karaktärer, och det märks, hans kroppsspråk är tafatt, och han gör någon konstig accent som inte låter det minsta som Hardy. Han är inte katastrofalt dålig, men han är inte i sitt rätta element. Steve Coogan gör däremot en mycket stark imitation av Laurel. Det är ett fint porträtt av två legendariska underhållare som har gått ur tiden och snart ur mannaminne, hyfsat kul och vemodigt.
Jaganatha
2019-03-23
Coogan och Reilly är perfekta i rollerna som komikerparet Laurel & Hardy. Mycket mer finns inte att säga, intressant också att se Storbritannien under efterkrigstiden.