Standschütze Bruggler

Filmen, som utspelas under Första världskriget, handlar om det ?Vita kriget? uppe i Alperna mellan Österrike-Ungern och Italien. I centrum för handlingen står det hemvärnskompani (standschütze) som sätts upp i den lilla tyrolska staden Hochbrunn 1915 och som bara består av gamla män och ungdomar; eftersom alla andra män redan är ute i kriget på andra fronter. Huvudpersonen i handlingen är den unge Toni Bruggler (som läser till präst) men som nu hellre söker äventyr och spänning som frivillig milisman uppe i bergen.

Originaltitel Standschütze Bruggler
Alternativ titel Militiaman Bruggler
Regissör Werner Klingler
Manus Joseph Dalman
Genre 30-tal, Krig
Skådespelare Franziska Kinz, Friedrich Ulmer, Beppo Brem, Gustl Gstettenbaur, Ludwig Kerscher, Eduard Köck, Viktor Gehring, Lola Chlud, Willy Schultes, Rolf Pinegger, Hans Hanauer, Fritz Hofbauer, Franz Lichtenauer

goeran
2012-06-08
Werner Klinglers Standschütze Bruggler från 1936 är en ganska konventionell krigsfilm (med lite svärmeri inblandad) som skildrar det ”Vita kriget” mellan Österrike-Ungern och Italien. Storyn i filmen är inte lika bra som i Luis Trenkers film från samma frontavsnitt (Berge in Flammen) men Sepp Allgeiers ypperliga foto av bergs- och stridsscener kan ändå var skäl nog för att se filmen.