3.4

Stanley Kubrick

En drygt två timmar lång dokumentär om den legendariske filmskaparen, berättad av Tom Cruise. Intervjuer med bl.a Woody Allen och Steven Spielberg. Vi får följa Kubrick vid filminspelningar och i hemmet med kommentarer från medarbetare, vänner och familj.

Originaltitel Stanley Kubrick: A Life In Pictures
Regissör Jan Harlan
Genre Dokumentär, 2000-tal

2016-06-19
Spännande och intressant inblick i den överlag så mystifierade filmskaparen. Härligt djupt ingående och spännande rakt igenom.

2010-11-01
Ger den en fyra för att den handlar om Kubrick, svårare än så är det inte. ;)
Demille87
2010-07-23
Helt fantastisk!!!
AudreyHorne
2008-03-09
instämmer i kommnde kritik
Semiramis
2007-09-23
Jag håller med. Kubrick är bäst, men den här dokumentären hade kunnat göras otroligt mycket bättre. Den presenterar bara det uppenbara och tillför inte mycket mer än lite extra material. Intervjuerna med alla skådespelare etc. är inget vidare.
1up
2006-03-03
Instämmer i tidigare kritik. Dokumentären i sig är väldigt slätstruken och med fula intervjushots som inte gör filmerna rättvisa. Men när man får mer inblick i Kubrick mot slutet så växer också behållningen. Klart sevärd.
Jonatanh
2006-02-24
Stark trea. Typisk och grundläggande biografidokumentär. Ganska opersonlig men ändå väldigt intressant genomgång av Kubricks liv och filmer i kronologisk ordning. Man får en ganska bra inblick i varje filmprojekt samtidigt som man får följa Kubrick och de som stod honom nära genom hela processen. Tycker dock man kunde jobbat lite mer med den konstnärliga delen för att utveckla själva dokumentären.
tie-fighter
2006-01-04
Jag tycker det är en mycket bra dokumentär om historiens bästa regissörs liv och mästerverk. Bra klippning, intressant fakta och en härlig hyllning till geniet Stanley Kubrick
ninja
2005-10-31
Jag ser Kubrick som ett stort geni, men det betyder inte att jag uppskattar att se medelålders, manliga celibriteter suga hans kuk i två timmar och en kvart. Gud, så opersonligt. Någon måste brinna för någonting!
NHL
2005-09-09
Som Mats_Sve säger. Ordinär dokumentär. Trots allt får man några intressanta inblickar i hans sätt och jobba och tankar.