3.2

Stanna här

Mitt under pågående operation nås kirurgen Timoteo av hemska nyheter. Hans dotter Angela har blivit intagen på samma sjukhus med allvarliga skallskador efter en scooterolycka. Medan hans kollegor gör sitt bästa för att rädda dottern från döden är han själv förvisad till att passivt vänta i ett rum bredvid.

Originaltitel Non ti muovere
Alternativ titel Don't Move
Regissör Sergio Castellitto
Manus Sergio Castellitto, Margaret Mazzantini
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Penélope Cruz, Sergio Castellitto, Claudia Gerini, Marco Giallini, Angela Finocchiaro, Pietro De Silva, Elena Perino, Vittoria Piancastelli, Renato Marchetti, Marit Nissen, Ada Ferrara, Anna Elisa Cordisco, Natalia Barcelò, Lina Bernardi

RustyFilm
2016-12-10
Inge vidare det här. Det som stör mig är själva berättelsen som filmen bygger på. Det blir näst intill outhärdligt att i två timmar ta del av den där kirurg-skitstövels tankar när hans dotter ligger för döden. Det positiva är Elsas (Claudia Gerini) små skiftningar i ansiktsuttryck i konversationerna med skitstöveln och att Penelope Cruz har fått en klockren rollpassning som Italia. Positvt är också att regissör Sergio Castelitto själv tog på sig rollen som skitstövel.
foppa99
2007-07-16
JÄTTE-bra film!&appropå kvinnosynen så kanske det inte är regissörens egna utan endast något selekterat av Castellitto som han väljer att visa...finns väll olika kvinnor i världen...likväl som det finns olika män. Förresten anser jag att Cruz är helt suverän!!
Läskientekopp
2007-07-05
Den sämsta film jag sett på mycket länge. Regissören måste ha en riktigt sorglig och patetisk kvinnosyn och som skådespelare var han inte hellre speciellt bra.
apmannen
2007-02-18
En film som kräver åtminstone 1 liter vodka i kroppen för att man ska köpa grundkonceptet. Eller att man är uppfödd i italien? Vem vet? Inte apmannen, men jag är idel öra om nån kan ge ytterligare info. Iaf, olyckligtvis hade jag bara en halv liter i mig vilket gjorde det till en svår resa. Inte blev det bättre av den mer än halvtaskiga italienska schlagern som ju var sådär lagomt avtändande. Att som det verkar frivilligt kasta in musikens svar på nazismen i ett drama av den här kalibern tyder på karaktärsfel på Erik XIV-nivåer.
Utopia
2006-12-13
en mycket vacker och välspelad film med ändå är det nångonting som fattas för ett bättre betyg...
Some-Body
2006-10-13
Kärleken är så grym
LauraP
2006-08-22
håller med filmmicke- jag gillar inte filmer som på ett eller annat sätt antyder att kvinnor tycker om att bli våldtagna... när dessutom regissören själv spelar den "otrolige älskaren" så blir det för mycket
nilsson57
2006-08-03
Att försöka rädda någon man dödat. Ur föraktet växte kärleken. Själsfränder och älskande, paradoxalt till förnedring och utnyttjande. Ett sakta dödande av sig själv.
superzelda
2006-02-24
Vacker och fin att vila ögonen på. Men det som stör mig och inte höjer filmen till en 4a, är att det är hans dotter som ligger på sjukhus med allvarliga skador, och han tänker tillbaka på en gammal kärlekshistoria. Då borde väll dottern vara nummer ett i tankarna.
yakolev
2006-01-11
Italiensk kvalitetsfilm som har likheter med Fellinis "Le Notti di Cabiria". P. Cruz gör en överraskande bra insats, jag trodde att hon bara var kapabel till att gå runt och se snygg ut, men icke.