2.6

Stäppvargen

Filmatisering av Herman Hesses kända roman Stäppvargen. Max von Sydow i huvudrollen som den vilsne och ensamme författaren Harry Haller som går igenom en livskris. De delar av filmen där Harry konfronterar Goethe i sina drömmar är animerade på ett sätt som påminner om Terry Gilliams Monty Python-period.

Originaltitel Steppenwolf
Regissör Fred Haines
Manus Fred Haines
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Max von Sydow, Dominique Sanda, Pierre Clémenti, Carla Romanelli, Roy Bosier
Filmnummer 19506

StureStenhög
2018-07-13
Jag gillade verkligen boken, men känslan var att den borde vara ofilmbar, så med det i åtanke så var den här filmatiseringen förvånansvärt lyckad. Max von Sydow är sannerligen helt perfekt skådespelare för huvudrollen, och den allmänt 70-tals-flummiga stämningen tjänar den här historien väl. Det är också lite härligt att få lyssna på den här dialogen. Det går dock inte att komma ifrån att det här fortfarande är lite väl osammanhängande och att den virrar bort sig i ett och annat småsegt parti. Min gissning är att det antagligen är svårt att förstå så mycket om man inte har läst boken innan
Dadpat
2012-04-12
Nja... En story som jag tror är svår att fästa på film. Boken, en femma, filmen en tvåa...
HerrArne
2011-08-19
Ambitiöst filmförsök av kultroman. Klart sevärd.
ninja
2009-11-05
Drömscenerna, hallucinationerna och de animerade bitarna var fantastiska, däremellan förvånansvärt blekt. Ändå kul om man läst boken, och Max är njutbar som alltid.
hairofthedog
2008-08-18
von sydow och clementi är fina, brudarna ska man inte heller klaga på. dröm- eller halliseffekterna på slutet är dock rätt föråldrade.
Bomkia
2007-09-09
Första 40 är riktigt bra och intressanta, sen flippar det ut mer och mer och sista 20 är bara konstiga och var inget som intresserade mig alls. Så, sammantaget, en 3a.