3.2

Star Trek VI: The Undiscovered Country

Efter åratal av krig förbereder Federationen och det Klingonska Imperiet ett fredsmöte. Men kapten Kirk tycker att utsikterna för en intergalaktisk glasnost med svurna fiender är alarmerande. "De är riktiga bestar!", varnar han. När ett klingonskepp blir anfallet och Enterprise får skulden bryter oroligheterna ut igen och de både världarna samlar sina styrkor för det som kan bli deras sista, dödliga möte.

Originaltitel Star Trek VI: The Undiscovered Country
Alternativ titel Star Trek 6
Regissör Nicholas Meyer
Manus Nicholas Meyer, Denny Martin Flinn
Genre Action, Science Fiction, 90-tal
Skådespelare William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, Kim Cattrall, Christopher Plummer, Nichelle Nichols, Walter Koenig, George Takei, Mark Lenard, Grace Lee Whitney, Kurtwood Smith, Rosanna DeSoto, David Warner, Iman, Michael Dorn, Brock Peters

karlmats
2023-06-10
Vid en omtitt så här efter att ha sett hela originalserien och de tidigare filmerna ännu en gång så tycker jag inte längre att det här är den bästa filmen med originalbesättningen. Meyer är bra på att skapa politiska intriger, actionscener och en bra badding i form av överspelande Plummers General Chang, men han tappar lite av karaktärsdragen hos de personer vi följt i över 25 år nu och det blir lite scener som trycks in för att skapa en bra story men som kanske inte följer Star Trek-andan på samma sätt som tidigare. Varför blev hela besättningen förutom Spock så rasistiska mot Klingons? Varför är Kirk och Spock så obrydda om en forcerad mind meld? Varför måste Uhura sitta med böcker och bläddra fram Klingon-fraser när hon är kommunikationsexpert? Varför känner inte Chekov till att man inte kan skjuta med phasers på skeppet fast han är säkerhetschef? Etc. Etc. Det förstör inte filmen, men det drar ner lite ändå om man ska se den här filmen som en fortsättning på allt som har hänt innan. Det är dock gjort med kärlek och det känns som en värdig avslutning på denna magnifika samling karaktärers äventyr på Enterprise. Nu får TNG-gänget ta över facklan och jag hoppas att de omtittarna kommer att ge många nygamla minnen. 4an sänks till en 3a, men den är väl fortfarande någolunda stark trots invändningarna. (2009-12-20)
Count_Duckula
2021-02-28
Vilken fängslande och samtidigt djupt tillfredsställande avrundning på en epok. Sannolikt kronjuvelen av samtliga - tidigare och efterkommande - filmer.
dafreakish
2018-04-03
Stabil avslutning för hela originalgänget. Det är betydligt mer påkostat än sin usla föregångare. Manuset fungerar helt okej och en allvarligare ton klär besättningen. Inte i närheten av de senare filmerna men klart sevärt. Troligtvis den bästa av de gamla filmerna.
2017-12-18
Nä, tyvärr har aldrig var förtjust i Star Trek- filmerna eller serierna, undantag: Star trek- voyager, som jag faktiskt tycker är riktigt bra...
MaxMackan
2017-01-30
Okej historia, men härligt och värdigt avslut på en 25 år lång historia. Så egentligen en trea men som del i serie får sen en extra stjärna.
Halofreak92swe
2016-12-19
Bättre än föregångaren men fortfarande ganska töntig. Det känns som alla de gamla Star Trek-filmerna är ganska löjliga. Svag 3.
Mat1az
2016-07-20
En "riktig" Star Trek film och ett bra avslut. Gillar fängelseplaneten starkt. Påminner lite om spelet Deadspace.
eandersson
2015-02-04
Ett värdigt avslut på en era. Kommer att sakna fram för allt Kirk, Spock och Bones men även Scotty, Sulu, Chekov samt lite smått Uhura. Det var just castingen och karaktärerna som höll serien på en underhållande nivå rakt igenom trots att main plot:en inte alltid var så intressant. I denna rulle fick jag nästan allt jag ville ha, var lite mindre humor och mer action i denna än vissa andra. Når inte upp i The Wrath of Khan men hamnar någonstans runt The Voyage Home, dvs ytterligare en stark 3a/svag 4a.
Grillo
2015-01-26
Bra om än inte helt oproblematisk avslutning på serien. Jag har lite problem med alla Shakespearecitat som är det enda Plummer får göra, och scenen där besättningen letar i ordböcker efter klingonska ord är riktigt dålig. Middagen gillade jag dock och även fängelselägret även om rättegången blev lite löjlig i hur den ska se ut exakt som en amerikansk rättegång med de termer som används där... Även scenen där de jagar efter gravitationsstövlarna på Enterprise är riktigt bra och spännande, liksom avslöjandet av konspirationen, även om jag tyckte att en av konspiratörernas identitet var lite av en besvikelse. Också bra och värdigt slut! Stark trea.
Zarquon
2014-12-29
Riktigt lovande första halva, men ett något hastigt och otillfredsställande slut tyvärr. Sammantaget helt OK!