3.4

Star Trek: First Contact

De kallar sig Borg - en ras som till hälften är människa och till hälften maskin och bara har ett mål för ögonen: att besegra och assimilera alla raser. Ledda av sin förföriska och sadistiska drottning sätter de kurs mot Jorden med planen att förändra historien. Picards senaste Borgmöte kostade honom nästan livet. Nu vill han ha hämnd. Men hur långt är han beredd att gå?

Originaltitel Star Trek: First Contact
Alternativ titel Star Trek VIII, Star Trek 8
Regissör Jonathan Frakes
Manus Brannon Braga, Ronald D Moore
Genre Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction, 90-tal
Skådespelare Patrick Stewart, Jonathan Frakes, Brent Spiner, LeVar Burton, Michael Dorn, Gates McFadden, Marina Sirtis, Alfre Woodard, James Cromwell, Alice Krige, Michael Horton, Robert Picardo

Count_Duckula
2020-07-07
Jag är i allmänhet ett stort Trek-fan; har sett allt från TOS till VOY. Med det sagt är det här tyvärr en rätt undermålig film. Huvudstoryn är inte logisk (sen när kan Borg resa i tiden? Vad hindrar dem från att göra det hela tiden?), tempot är tragiskt långdraget och karaktärerna känns rätt blasé. När hela filmen växlar mellan att man får se en alkoholiserad(!) Cochrane bli övertalad att genomföra flygningen, och Picard som i korridor efter korridor mördar assimilerade kollegor, ja då suckar man, sen tröttnar man. Den var dock snygg. Ljud och musik var helt i sin ordning. Såg den på bio, och undrar om det inte bidrog starkt till att den får en tvåa snarare än en etta.
Djason
2017-12-25
Helt ok star trekfilm får jag erkänna då jag aldrig har varit ett större fan av star trek.
2017-12-18
Nä, tyvärr har aldrig var förtjust i Star Trek- filmerna eller serierna, undantag: Star trek- voyager, som jag faktiskt tycker är riktigt bra...
Halofreak92swe
2016-12-21
Helt ok Star Trek-film. Snyggare effekter än tidigare filmer, skeppet är lite mer spaceigt osv :)
Zarquon
2015-06-21
Ganska välgjord parodi på Star Trek!
eandersson
2015-02-08
Nu känner jag igen TNG-gänget och stilen igen. Var helt ur fokus i första filmen, Generations, men här är det återigen spot on! Jag vet inte riktigt vad det är men det är något med tidsresning jag verkar gilla. Denna är tillsammans med The Wrath of Khan samt tidsrese-filmen The Voyage Home de hittills bästa Star Trek-filmerna jag sett. Jag börjar tyvärr nu se slutet av Star Trek-tunneln, har bara 4 filmer kvar att se av samtliga serier och filmer som, hittills, har gjorts och jag kan inget annat se än tomhet framför mig. Kommer verkligen sakna den här perioden när det är över, när sista filmens sluttexter rullar förbi. Får hoppas att det kommer mer, även om "retro-känslan", miljöerna och de klassiska/legendariska skådisarna var en del av helheten/det hela..
Grillo
2015-02-03
Det här är nog den bästa filmen i Star Trek-serien, om man inte räknar med rebooten åtminstone (osäker på dem). Det tar emot lite att ranka den här över Wrath och Voyage, men det går inte att bortse ifrån att skådisinsatserna är mycket bättre här än förr, främst förstås tack vare Stewart. Finns några pinsamma scener här också som i de flesta Trek-filmer, men det funkar ändå. Visst kan man ställa sig lite frågor om allt meddlande med tidsperioder men jag köper det. Älskar också borg och drottningen är riktigt läskig. Kan dock inte riktigt med att ge den en femma, men den starkaste Star Trek-fyran blir den.
erik.p
2014-09-13
Inte så dum - förustsatt att man gillar ST:TNG.
ziferN
2014-09-10
Bättre än såhär blir nästan inte en Star Trek-film, då detta är den klart bästa i hela filmserien, uteslutande ifrån de två senaste dock. Men det är väldigt mörkt, stadigt spännande och filmen färdas i ett riktigt bra och fartfyllt tempo, samt så har även filmen den helt klart bästa och mest intressanta skurken och skurkarna. Effekterna och särskilt make-up-effekterna är också något att lyfta som känns riktigt intelligent skapade, handlingsmässigt också. Fyran är ganska given.
Rele
2014-01-18
En av dom bättre Star Trek filmerna. Den är välgjord och spännande. Jag ger en trea.