2.9

Star Trek: Generations

Sjunde Star Trek-filmen, första med TNG-gänget. Picard och hans besättning försöker stoppa Soran från att förstöra planeter.

Originaltitel Star Trek: Generations
Alternativ titel Star Trek Generations, Star Trek VII, Star Trek 7
Regissör David Carson
Manus Brannon Braga, Ronald D Moore
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 90-tal
Skådespelare Patrick Stewart, Jonathan Frakes, Brent Spiner, Malcolm McDowell, William Shatner, Whoopi Goldberg, LeVar Burton, Gates McFadden, Marina Sirtis, James Doohan, Walter Koenig, Alan Ruck, Jacqueline Kim, Jenette Goldstein, Thomas Kopache, Glenn Morshower, Tim Russ

Count_Duckula
2021-03-10
TNG introducerade mig till Trek-världen, och för det kommer jag alltid vara tacksam. Men sedan dess har jag sett allt från TOS till VOY och det är med viss smärta jag måste konstatera att karaktärerna i TNG är rätt lama. Så när jag ser Generations är det främst scenerna med Kirk och co, som engagerar. Tyvärr är dessa rätt knappa i sin storlek. Hade det inte varit för Datas löjliga och så småningom enerverande humorchip och den dåligt castade skurken kanske det hade kunnat flyta, men tyvärr är det bara inledningen samt den välgjorda tiden i Nexuset som verkligen fångar min uppmärksamhet.
Afflicter
2016-12-26
Man får lite av det mesta här och om man inte förstod det från titeln så är Generations menad att fungera som ett generationsbyte där man får lite av både det gamla och det nya. Datas känslochip hade man dock kunnat skippa.
Halofreak92swe
2016-12-20
Flummigt värre. Okej övergång från gamla till nya gänget men alldeles för löjlig och seg. Aldrig gillat McDowell och Stewart känns väldigt stel här.
slyntyg
2015-08-03
Det här var helt briljant. Ett långt TNG-avsnitt som spårar ur på syra.
Zarquon
2015-02-25
Stewart: Träig. Spiner: Tramsig. McDowell: Kass. Shatner: Shatner. Manus: Star Trek-klichéer. Klingonskurkar: Obligatoriskt fula, korkade, och elaka, trots att de tog ett steg mot vettiga och intressanta klingoner så sent som i föregående film. För lång: Japp. Bra: Nej.
eandersson
2015-02-05
För att sammanfatta den första filmen i den andra Star Trek-"arken", och den sjunde sammanlagt, med ett ord: besvikelse. Efter att för ca 1 vecka sedan ha avslutat den första Star Trek-serien från 60-talet med Kirk och gänget har jag efter det påbörjat filmerna då det har varit det sista inom Star Trek jag har kvar att se. Den första serien jag såg var The Next Generation och mitt minne från det har varit att den är bäst, vilket i sin tur tillsammans med en ganska het stafett-pinne från första "arkens" filmer satte förväntningarna högt på Generations. Stabila föregående filmer och karaktärer/skådisar med utstrålning, jag saknade allting i denna. Bättre/mer humor, action, drama, spänning, den gick helt enkelt på lågvarv filmen igenom. De skötte sig mycket bättre i serien, kändes som alla utom Data, och givetvis Picard, knappt fick någon plats i filmen. Eller så känns det bara så pga deras bleka insats och eftertryck. Jag hoppas verkligen detta inte kommer att vara standarden denna filmserie igenom och att det bara blir bättre. Betyget är oklart, stark 2a eller svag 3a, dvs knappt godkänd (godkänd = ~2,5).
Grillo
2015-01-27
Lite småtråkig och seg faktiskt, och jag har nog övervärderat den här pga kopplingen mellan århundradena. Efter att ha sett om får jag nog dock konstatera att den här inte sade mig jättemycket. Såhär långt efter jag sett serien måste jag också säga att sidohistorien om Datas känslochip är otroligt fånig. Helt okej men bland de sämre. Bättre än femman åtminstone.
Rele
2014-08-23
en inte så spännande Star Trek. Jag ger en tvåa.
2014-07-21
Kirk och Picard möts och det är generationsskifte i Star Trek. Men detta äventyr känns alldeles för oinspirerat och slarvigt och dessutom onödigt rörigt. Sen passar inte McDowells rätt tama skurk in i storyn. Kul att se Shatner en sista gång, men här slutar Star Trek för min del.
precineadd
2013-07-09
blev sugen på att steka några ägg, i övrigt oimponerande