3.2

Star Trek II: Khans vrede

Federationens stjärnskepp U.S.S. Enterprise är ute på ett träningsuppdrag och amiral James T. Kirk tycks ha förlikat sig med tanken på att detta mycket väl kan vara hans sista uppdrag i karriären. Men Khan är tillbaka. Med hjälp av en liga genetiska övermänniskor i landsflykt har Khan, en fascinerande överlöpare från 1900-talets Jorden, anfallit rymdstationen Regula One, stulit en topphemlig uppfinning som går under namnet Project Genesis, samt tagit kontroll över ett av Federationens stjärnskepp. Nu smider han planer på att gillra en dödlig fälla för sin gamle fiende Kirk och därmed hotar hela universum att gå under!

Originaltitel Star Trek II: The Wrath of Khan
Alternativ titel Star Trek 2
Regissör Nicholas Meyer
Manus Nicholas Meyer, Jack B Sowards
Genre Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, Ricardo Montalban, James Doohan, Nichelle Nichols, Walter Koenig, George Takei, Kirstie Alley, Bibi Besch, Merritt Butrick, Paul Winfield, Ike Eisenmann

Skapad 2019-11-06 av marfil
”Filmen som räddade Star Trek från sig själv” som någon sagt. Ja, efter de metafysiska och storvulna utflykterna i första filmen \"Star Trek: The Motion Picture\" tog man nu i del två ett steg...   Läs mer »

karlmats
2022-08-29
Jag får väl i mångt och mycket hålla med mig själv från 13 år sedan. Sedan dess har jag hunnit bli betydligt bättre insatt i ST-universumet och jag var nu ordentligt taggad på denna omtitt med förhoppningar om att höja upp betyget. Jag känner dock att jag är nöjd med min starka 3a när röken har lagt sig. Det är full fart och betydligt mer publikfriande än första filmen, uniformerna har piffats upp, karaktärerna har blivit mer lika sig själva från serien igen och Khan är fortfarande en legend. Det finns en hel del luckor om man vill titta noga, men det vill man ju inte, det här är lite för underhållande för att titta kritiskt på. ----- 2009-08-18 Det här var riktigt underhållande, en bra handling, en trio med Kirk, Spock och Bones i högform och en underbar skurk i Khan gestaltad av Ricardo Montalban som spelar över lagom mycket för att det ska vara både okej och underhållande, vilken patos i replikerna! Han sprider också ljus över varför vår gamla tyskalärare på gymnasiet färgade ögonbrynen till hela skolans skräckblandade förtjusning, han var uppenbarligen en Khan-fan! Även här bjuds man på lite filosofiskt godis och ögongodis finns det också i form av Kirstie Alley vilket var lite otippat. En stark 3a får det bli, mycket bra. Börjar dock tröttna lite på Chekov, kan han inte bara hålla käften?
Count_Duckula
2020-10-27
Förväntningarna var skyhöga, tyvärr infriades de inte helt. Intrigen är god, med många kära återseenden. Kemin mellan karaktärerna är nästan lika bra, om inte helt, som i originalserien. Bones är precis lika underbart grinig som alltid. Kirstie Alley i rollen som Saavik är ett mycket välkommet tillskott - men frågan är om hon inte bidrar till att Uhura [fortfarande] får på tok för lite tid i rampljuset. Hursomhelst är det Montalban i rollen som Khan, som stjäl showen; och det är också här filmen haltar lite, för man vill se mer av anti-protagonisten. Dessutom känns det på något vis snopet att Khan och Kirk aldrig interagerar med varandra annat än via videosamtal. Trots nackdelarna kan jag inte ge den mindre än en stabil trea. Må så vara att handlingen är i grövsta laget, men med brokiga, vackra karaktärer och ett foto som till och med utklassar 2001, kan jag inte låta bli att bli varm inombords.
2017-12-18
Nä, tyvärr har aldrig var förtjust i Star Trek- filmerna eller serierna, undantag: Star trek- voyager, som jag faktiskt tycker är riktigt bra...
Jogze
2017-02-21
Rymddräkt med trikå, I like it..
cannibalrice
2016-08-20
Justerar betyget lite efter att ha sett om filmen, i mitt minne var filmen en definitiv fyra men efter omtittningen skulle jag nog säga att en trea är mer rättvist. Nostalgibiten står ju mycket för betyget när man ska betygsätta något man såg för 10-20 år sedan.
Mat1az
2016-07-12
Klart bättre än den första. Det här känns som Stark Trek på riktigt, varav den förra filmen försökte vara något annat. Kostymerna är också otroligt mycket bättre denna gång, de där halarna med manliga "camel toes" var ju riktigt vedervärdiga. Kahn känns dock inte riktigt helt 100. Blir lite konstig kontrast med Kahns gäng som består av ett pack "ökenrockare" som levt på en öde planet som sen helt plötsligt vet hur man styr ett avancerat stjärnskepp. Om inte annat så ser det väldigt komiskt ut. Speciellt Kahn som absolut alltid måste visa upp sin bringa med en och annan "nipple shot" här och där. Får bitvis lite Alien vibbar av denna. Det är ett starkt slut. Minns att jag såg denna när jag var kanske 7 år, mest på grund av att slutet etsat sig så hårt fast i mitt minne.
eliastheman
2015-03-11
jävligt tråkig va?
eandersson
2015-02-01
Ojoj, nu börjar det hända grejer! Mycket underhållande, mycket rolig, mycket tung. Var inte en torr hudbit från ögonen till hakan när jag närmade mig slutet av filmen, jag grät som en nyfödd! "I have been, and always shall be, your friend..". Det är en riktig pärla det här, har hittills sett 5 Star Trek-filmer och hittills har ingen lyckats bräcka denna. Glad att den viktigaste skaran skådisar och karaktärer från TV-serien är med i de flesta/alla filmerna ur denna "ark" utan att bli ersatta av andra skådisar eller nya karaktärer.
Grillo
2015-01-20
En av de bättre Star Trek-filmerna och man märker att de tagit till sig av att 2001-stuket i den förra filmen inte riktigt funkade. Det här känns mer som ett avsnitt av tv-serien med lite högre stakes. Tycker också att det här är en av de mest personliga Star Trek-filmerna, där man kommer mer nära in på skinnet på figurerna, och det funkar bara här för att William Shatner faktiskt gör en förvånande bra skådisinsats, med tanke på att han ju har en tradition av att vara lite småhammig. Det finns dock lite fånigheter i filmen som vanligt när det kommer till Star Treks originalserie, så något toppbetyg som jag hade satt på den innan blir det inte den här gången. Men nära på.
ziferN
2014-08-31
Detta är den Star Trek-filmen som man har hört mest av och att den ska anses vara den bästa av dom alla, och därav byggdes endel förväntningar upp eftersom jag som filmnörd älskar även stora sci-fi spektakel. Tyvärr så blev jag faktiskt lite besviken eftersom jag beundrade inte filmen på den nivån som jag hade hoppats på. Det är dock välgjort, spännande och bra för att vara Star Trek, samt klart bättre än ettan men skurken, Kahn, blev jag aldrig direkt fängslad av, iallafall inte på den nivån som jag blev av Cumberbatch. Kahn's kläder var även väldigt fåniga, han såg lite ut som en ex-hårdrockare vars karriär är över. Nej, för mig så är det fortfarande Shatner som är esset i filmen. Lite kul, men en trea landar betyget på.