3.1

Star Trek IV: Resan hem

Det är det 23:e århundradet och en mystisk, främmande kraft hotar Jorden genom att torka ut haven och förstöra atmosfären. I ett desperat försök att rädda mänskligheten måste Kirk och hans besättning resa tillbaka till San Fransisco år 1986. Där möter de en värld av punk, pizza och bussar där man måste ha jämna pengar för att åka med - saker minst lika främmande som allt de stött på ute i galaxens mest avlägsna områden.

Originaltitel Star Trek IV: The Voyage Home
Alternativ titel Star Trek 4
Regissör Leonard Nimoy
Manus Nicholas Meyer, Harve Bennett, Peter Krikes, Steve Meerson
Genre Komedi, Äventyr, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, George Takei, Walter Koenig, Nichelle Nichols, Jane Wyatt, Catherine Hicks, Mark Lenard, Robin Curtis, Robert Ellenstein, John Schuck, Brock Peters, Majel Barrett

Skapad 2019-11-09 av marfil
Jag har ett kluvet förhållande till den här filmen. Många anser att det är en av de bästa filmerna i serien och den som gav serien en välbehövlig injektion av humor efter den ganska dystra \"S...   Läs mer »

karlmats
2023-01-24
Lika bra nu som förra gången jag såg den, även om jag inte längre ser Search for Spock som en dipp. Bones och Scotty är roligast den här gången men jag gillar också hela snacket mellan Kirk, Spock och Gillian som anpassar sig ganska snabbt till idén om tidsresande. Kul att det ges lite mer plats till bikaraktärerna som under hela serien fick stå tillbaka väldigt mycket till Kirk och Spock, alla tar sin nya plats med bravur. Den starka 3an får stå kvar. ---- 2009-10-11 Så var Star Trek-tåget back on track igen efter dippen med Search for Spock. Här tar man ut svängarna och gör humorn central vilket passar alldeles utmärkt och filmen är också som bäst när gänget är på jorden. Alla kulturella missförstånd som hade kunnat blivit så dåligt blev istället riktigt roligt nästan varje gång. Bäst som vanligt är Spock men även McCoy och Chekov gör sina bästa insatser hittills i serien. Shatner levererar också som alltid. Halvstark 3a.
Sheepy
2022-09-25
Humoristisk sci-fi med en absurd handling som inte tar sig själv på för stort allvar. Jag kan förstå personer som både älskar och hatar denna beroende på vad de är ute efter.
Count_Duckula
2021-02-28
“Excuse me, sir, can you direct me to the Navy base in Alameda? It's where they keep the nuclear vessels.” - Chekov
YouAreNrIchi
2018-03-06
Det här är inte bara den sämsta Star Trek-filmen med råge, det är en av de sämsta filmerna som någonsin har gjorts, Så brutalt fjantig. Battlefield Earth är bättre sci-fi än det här.
2017-12-18
Nä, tyvärr har aldrig var förtjust i Star Trek- filmerna eller serierna, undantag: Star trek- voyager, som jag faktiskt tycker är riktigt bra...
Murvel48
2017-02-21
Jag är ingen Star Trek-fantast så för mig blev detta ett riktigt bottennapp. Så otroligt fånigt allt blev när dom kom till San Fransisco.
MaxMackan
2017-01-30
Humoen
AmyTatti
2017-01-15
Vilken fånig historia! Kulturkrockarna var det bästa med filmen, kunde varit mer sånt.
Halofreak92swe
2016-12-16
Bästa hittills av de fyra första jag sett :) Älskar 80-talet <3 Svag 4.
Afflicter
2016-10-23
Bättre än III och den lättsammare tonen är det inget fel på heller, men de finska valjägarna blev lite för mycket.