3.1

Star Trek IV: Resan hem

Det är det 23:e århundradet och en mystisk, främmande kraft hotar Jorden genom att torka ut haven och förstöra atmosfären. I ett desperat försök att rädda mänskligheten måste Kirk och hans besättning resa tillbaka till San Fransisco år 1986. Där möter de en värld av punk, pizza och bussar där man måste ha jämna pengar för att åka med - saker minst lika främmande som allt de stött på ute i galaxens mest avlägsna områden.

Originaltitel Star Trek IV: The Voyage Home
Alternativ titel Star Trek 4
Regissör Leonard Nimoy
Manus Nicholas Meyer, Harve Bennett, Peter Krikes, Steve Meerson
Genre Komedi, Äventyr, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, George Takei, Walter Koenig, Nichelle Nichols, Jane Wyatt, Catherine Hicks, Mark Lenard, Robin Curtis, Robert Ellenstein, John Schuck, Brock Peters, Majel Barrett

Skapad 2019-11-09 av marfil
Jag har ett kluvet förhållande till den här filmen. Många anser att det är en av de bästa filmerna i serien och den som gav serien en välbehövlig injektion av humor efter den ganska dystra \"S...   Läs mer »

Count_Duckula
2021-02-28
“Excuse me, sir, can you direct me to the Navy base in Alameda? It's where they keep the nuclear vessels.” - Chekov
YouAreNrIchi
2018-03-06
Det här är inte bara den sämsta Star Trek-filmen med råge, det är en av de sämsta filmerna som någonsin har gjorts, Så brutalt fjantig. Battlefield Earth är bättre sci-fi än det här.
2017-12-18
Nä, tyvärr har aldrig var förtjust i Star Trek- filmerna eller serierna, undantag: Star trek- voyager, som jag faktiskt tycker är riktigt bra...
Murvel48
2017-02-21
Jag är ingen Star Trek-fantast så för mig blev detta ett riktigt bottennapp. Så otroligt fånigt allt blev när dom kom till San Fransisco.
MaxMackan
2017-01-30
Humoen
AmyTatti
2017-01-15
Vilken fånig historia! Kulturkrockarna var det bästa med filmen, kunde varit mer sånt.
Halofreak92swe
2016-12-16
Bästa hittills av de fyra första jag sett :) Älskar 80-talet <3 Svag 4.
Afflicter
2016-10-23
Bättre än III och den lättsammare tonen är det inget fel på heller, men de finska valjägarna blev lite för mycket.
Mat1az
2016-07-20
Helt absurd rulle egentligen. Men det får det ändå att funka på något konstigt vis. Och humorn är ibland rätt rolig. Interaktionerna mellan de karaktärerna och världen det kommer till är tillräckligt underhållande för att det ska hålla intresset uppe. Varje Trek-film är väldigt olik varandra, och det gäller speciellt denna, man kan inte säga att de inte vågade experimentera.
eandersson
2015-02-01
Hittills efter 4 filmer har mitt omdöme om filmerna gått upp och ner, nu är vi återigen vid en av topparna från den första filmserien (The Original Series) med supertrion Shatner/Nimoy/Kelly. En av de lite roligare filmerna. Klockren scen där Uhura och Chekov med sin ryska dialekt går runt och frågar efter vägen till en marinbas där kärnvapen förvaras, även scenen när han lyckas åka fast. Satt och småfnissade hela tiden, en ryss från framtiden fast i "amerikanska händer" under mitten av 80-talet, som båda scenerna utspelar sig i. Filmen landar väl på en stark 3a/svag 4a, bättre än Search for Spock men når inte upp till The Wrath of Khan.