Star Trek: Renegades

Tio år efter att Voyager kommit tillbaka från Delta-Kvadranten är Federationens dilithium-leverantörer hotade. En grupp kriminella blir Federationens hopp då officiella kanaler vägrar undersöka hotet.

Originaltitel Star Trek: Renegades
Regissör Tim Russ
Manus Ethan H Calk, Sky Douglas Conway, Jack Treviño
Genre 2010-tal, Action, Äventyr, Science Fiction
Skådespelare Walter Koenig, Adrienne Wilkinson, Tim Russ, Sean Young, Manu Intiraymi, Bruce A Young, Gary Graham, Edward Furlong, Chasty Ballesteros, Courtney Peldon, Larissa Gomes, Corin Nemec, Robert Picardo, Kevin Fry, Richard Herd, Rico E Anderson

xpor
2015-08-29
Det här måste ju vara någon form av lågbudget-fanfiction som liksom fått med endel gamla skådespelare? Om det är det så är det väldigt bra. Med "vanliga mått" mätt är det dock en kass film. Filmen gör antagandet att publiken är hundraprocentiga trekkie-fan som har memoererat alla star trek-serierna och -filmerna så att de kan göra obskyra referenser till dem hit och dit utan att förklara sig närmare: Vet du vem som är skaparen av hologrammen och hur ser Khans släkttavla ut, exempelvis? Dessutom: Är inte star trek-universat menat att ta sig an mänskliga frågor utifrån ett energi-utopiskt och öppensinnat perspektiv? Det finns absolut inget av detta perspektiv i denna film. Snarare är karaktärerna tagna från en psykopatisk och sucicidal dystopi. Exempel: Vetenskapskvinnan som hänger med efterlysta rymdpirater som riskerar sina liv på vardaglig basis - utan riktig anledning.