2.5

Star Trek V: Den yttersta gränsen

Det är stjärndatum 8454.130 och kapten Kirk, som har semester, står inför två utmaningar: att klättra uppför El Capitan i Yosemite och att lära Spock att sjunga sånger vid lägerelden. Men semerstern får ett abrupt slut när Enterprise kapas av en avhoppad vulcanier som styr skeppet på en resa för att avslöja universums djupaste hemligheter.

Originaltitel Star Trek V: The Final Frontier
Alternativ titel Star Trek 5
Regissör William Shatner
Manus David Loughery
Genre Action, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, Laurence Luckinbill, James Doohan, Nichelle Nichols, Walter Koenig, George Takei, David Warner, Charles Cooper, Cynthia Gouw, Todd Bryant, Spice Williams, George Murdock

Skapad 2019-11-09 av marfil
Star Trek V: The Final Frontier anses av många vara den svagaste filmen av de tio Star Trek-filmer som hittills gjort, och tittar man på resultatet rent ekonomiskt så ligger den också näst sist i...   Läs mer »

Megalon
2022-02-13
Spock är gunner på en Bird-of-Prey och skjuter ihjäl gud! Nästan så den förtjänar en femma bara för det!
Count_Duckula
2021-02-13
Jag väntade länge innan jag tog tag i Den yttersta gränsen, med tanke på hur dissad den är var det kanske inte så konstigt. Märkligt är emellertid att jag än en gång tog 'varningarna' på för stort allvar, för det här var, precis som den första filmen, alltigenom fantastisk underhållning. Det hela kretsar kring den gyllene trion, med twisten att vi äntligen får se dem umgås i det civila, som vanligt folk. Och det åldrade gänget beter sig faktiskt precis som man förväntar sig att tre familjelösa vapenbröder borde göra när de ägnar sig åt naturnära fritidsaktiviteter. En uppfriskande kontrast som samtidigt fördjupar karaktärernas relation med varandra. Också resten av besättningen blir rättvist behandlad: Chekov som fejkkapten och Uhuras förföriska dans var fräscha element; Scotty var måhända lite väl slapstick, men han räddas av flingen med kollegan. Storyn bjöd på ett par utomordentligt starka scener för huvudkaraktärerna och är inte det här första gången klingonerna bara pratar klingonska i eget sällskap? Knappast förtjänt det dåliga ryktet. Inte ens i närheten.
dafreakish
2018-04-02
Förskräckliga effekter i denna, den femte Star Trek med originalgänget. Storyn är minst lika usel. Den försöker skapa djup och känsla men det blir tomt och platt. Shatner som regissör borde aldrig ha hänt.
2017-12-18
Nä, tyvärr har aldrig var förtjust i Star Trek- filmerna eller serierna, undantag: Star trek- voyager, som jag faktiskt tycker är riktigt bra...
MaxMackan
2017-01-30
Inget vidare. Humorn som var så effektiv i fyran är fruktansvärd i den här och allvaret är en enda röra. Känns inte alls särskilt Star Trek även om en och annan scen är bra.
Halofreak92swe
2016-12-18
En av de sämsta i serien. Lite för larvig och hastig.
Afflicter
2016-10-30
Sämsta filmen med originalbesättningen så här långt. Shatner försöker bara skapa komedi och verkar inte vara intresserad av koncept som perspektiv, tid eller omfattning. Som resultat blir många scener snabbt och olyckligt undanskyfflade.
Mat1az
2016-07-20
En av de sämre i filmserien. Fylld med udda grejer som inte alls passar in.
slyntyg
2015-08-02
Filmen får en trea, trots att den till stor del sög. Det var så himla gulligt att se hur allt William Shatner egentligen, innerst inne, vill, är att hänga med sina bästa polare ute i skogen, och kramas och sjunga sånger och dricka sprit.
Rele
2015-07-20
En Star Trek film som är inte så bra, William Shatner är inte bra skådespelare och inte så duktig regissör heller. Jag ger en tvåa.