2.9

Star Wars: The Rise of Skywalker

"Star Wars: The Rise of Skywalker" är det nionde och sista kapitlet i den episka Skywalker-sagan. Det episka, avgörande slaget mellan det goda och det onda närmar sig. Hjältarna Rey, Poe och Finn fortsätter Motståndsrörelsens kamp mot Första ordningen, och Kylo Ren får ett meddelande från kejsaren Palpatine som troddes vara död.

Originaltitel Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker
Alternativ titel Star Wars 9
Regissör JJ Abrams
Manus JJ Abrams, Chris Terrio
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega, Oscar Isaac, Mark Hamill, Carrie Fisher, Anthony Daniels, Naomi Ackie, Domhnall Gleeson, Richard E Grant, Lupita Nyong'o, Keri Russell, Joonas Suotamo, Kelly Marie Tran, Ian McDiarmid, Billy Dee Williams, Greg Grunberg, Billie Lourd, Dominic Monaghan

Skapad 2019-12-28 av Starkbröl
Sämre än Holiday Special! Clickbaitig rubrik, men jag står för detta. Det är den sämsta filmen i Star Wars-universumet. Recensionen innehåller spoilers. Vid rebooten av Star Wars-universu...   Läs mer »

Starkbröl
2021-04-03
Ettan var solklar efter att ha sett den på bio, men nu när jag sett om den utan biografsalongens positiva påverkan måste jag säga att jag skulle ge den sämre om det gick. Den är obeskrivligt dålig. Allt är bakvänt och gjort på fel sätt. Jag skäms och var tvungen att stänga av en stund mot slutet för att hämta mig. Får The Last Jedi att framstå som ett mästerverk.
Stan
2021-01-15
fullständig jävla katastrof. sätter man mer än en 2a på denna måste man ju vara sopslut i huvudet
lucius
2020-11-20
Förstår inte hur Disney lyckas med bedriften att göra extremt långa filmer utan att lyckas vila i scenerna tillräckligt mycket för att man ska känna för karaktärerna. Kanske skära ner på bil-jakterna?
OffTheGround
2020-10-11
Gott tidsfördriv. Kan vi slippa mer av det här nu?
drl0g
2020-08-19
Nog för att Ep 8 inte skapade några bra förutsättningar för denna. Men det är ändå en oerhörd besvikelse. Man introducerar ett gäng totalt meningslösa karaktärer och halva filmen är en sämre National Treasure (huvudkaraktärerna måste hitta en karta som visar var kompassen till skurkens hideout är. Dessvärre får C3PO av någon anledning inte läsa kartan... herregud). Skurkens återkomst förklaras med ett vagt citat från prequels. Finn och Poe gör egentligen inget i filmen, Rose som hade en stor (och kass) roll i förra filmen får på sin höjd en handfull meningar dialog. Lando hittas av en ren slump på en marknad. Filmens enda kvaliteter är det grafiska och ljudet. Svag 2a, sämsta Star Wars sedan Phantom Menace.
WillyV
2020-06-17
Stark trea, klart underhållande och i mitten bland de nio filmerna.
HerrNenne
2020-05-24
Finns en hel del bra och det är engagerande, men det är också mycket som känns tramsigt på ett störigt sätt. Filmen varvar riktigt bra scener och episka känslor med platta fall och klyschor, oftast direkt efter så att man inte ens kan njuta någon längre tid av att det är bra. Blir lite av ett platt avslut, ett smörigt antiklimax, trots att filmen försöker göra allt för att göra det så storslaget och episkt som möjligt.
Hanness
2020-05-22
För mig är detta inte Star Wars.
stoked87
2020-05-13
Satt och väntade att filmen skulle ta slut det var kul att se alla på bio men nu är allt potatismos.
linke1000
2020-04-25
Helt OK som underhållande sci-fi men ett stort hån mot de två tidigare filmerna i den avslutande trilogin, i vilka storyn ändå såg ut att gå en egen väg med intressanta karaktärer och ett expanderande av mytologin. Beslutet att låta Palpatine återuppstå och dessutom ändra det faktum som tidigare cementerats, att karaktären Rey var en ingen, krympte effektivt mytologin och känslan av Star Wars-universumets storhet miljoner gånger. Tråkig fanservice och nostalgi. De två tidigare filmerna i trilogin hade ändå en egen riktning.