2.3

Starcrash - Stjärnornas duell

Två smugglare på rymmen från ordningsmakten plockar upp en skeppbruten ute i rymden. Det visar sig vara den enda överlevande från ett hemligt uppdrag att leta reda på och förstöra ett domedagsvapen som den onda greven Zartham skapat. Smugglarna blir nu värvade att hjälpa Kejsaren över Universum att hitta och förstöra vapnet.

Originaltitel Starcrash
Alternativ titel The Adventures of Stella Star, Female Space Invaders, Stella Star, Star Crash
Regissör Luigi Cozzi
Manus Luigi Cozzi, Nat Wachsberger
Genre 70-tal, Science Fiction
Skådespelare Marjoe Gortner, Caroline Munro, David Hasselhoff, Joe Spinell, Robert Tessier, Nadia Cassini, Christopher Plummer, Judd Hamilton, Hamilton Camp
Filmnummer 19077

amam
2020-02-09
De har en polisrobot med Texas-brytning. Det är nog filmens bästa säljpunkt. Resten är bara blek och töntig sci-fi kalkon.
Elphaba
2018-07-16
Handlingen är Star Wars, estetiken är fantastisk och dialogen är urusel. Precis sådan dynga som jag gillar! Escape From Galaxy 3 använde tydligen en hel del klipp från Star Crash, så tror jag ska ta och se om den snart.
myslas
2018-07-12
Det här var väl Roger Cormans första, av väldigt många, försök att profitera på Star Wars och det osar inte direkt av kvalitet trots Christopher Plummers medverkan (och David Hasselhoff förstås) men det är rätt jäkla underhållande. Visst beror det till stor del på att man garvar åt uselheten i dialogerna men samtidigt är det uppenbart att hela filmen är gjord med glimten i ögat och det finns faktiskt några legitimt bra scener också. Jag föredrar fortfarande Battle Beyond the Stars av Star Wars-kopiorna men jag ser mycket hellre den här igen än den ständigt överskattade Spaceballs.
Xtro
2017-11-21
Stjärnrymden blänker i flickrumstuttifrutti och allt i filmen håller samma stolliga imbecill-nivå. Sprudlar entusiasmerande av erbarmligt yxiga stop motion-effekter och logiska krumbukter. Plus att David Hasselhoff är med. Mest episka citat: "Halt the flow of time!" En av kalkonfilmskonnässörens topp 10-favoriter.
2014-06-15
I vilken ände ska jag börja? Ostigt och lökigt så att det osar om det - och det är både bra och dåligt. Jag är inte helt såld på B-iga spejs-matinéer, men filmen har definitivt sina "kvalitéer". Scenen med jätterobotstatyn på stranden slår det mesta, och det finns även ytterligare små guldkorn. Men det är alldeles för segt, alldeles för tjatigt och åt helvete för många rymdskeppsstridslongörer för att det ska funka hela vägen. Men det som är "bra" är tillräckligt "bra" för att omöjliggöra ett underbetyg. (7-/15)
sinRes
2014-03-04
Fantastisk usel, bra val för bfilmskväll.
2013-07-30
Det finns material för att skriva en hel roman om hur usel och samtidigt skön och rolig den här soppan är. Låter dock bli det då det slutligen ändå är lätt att konstatera att det här rymdrafflet är precis lika flippat och tramsigt som man kan tro - och lite därtill. En hejdlös stöld från det mesta och bästa i genren till musik jag ger mig fan på att jag även den hört nån annanstans *L*. Munro är oavsett ögongodis, Spinell är helt hysterisk, Gortner och Hasselhoff har tidsenliga hjälmfrillor och Plummer undrade antagligen vad fasen han gjorde där. Rek till alla med en dos självdistans.
Earthbind
2012-07-06
Det är aldrig fel med lite flummig 70-tals sci-fi från Italien. Speciellt inte när det är så här underhållande.
stgurgel
2012-07-03
Underhållande usel rulle, många av de bästa sämsta replikskiften jag hört. Harryhaussen-effekterna var en oväntad bonus. Dock ej signerade the man himself utan nån copycat
dudson
2012-02-19
Så knas dummt att det blir klockren underhållning utav det hela!) Endast italienarna kan producera sånnt här Rymd raffel..Alltsså David Hasselhoff i en guld-fisk mask som skjuter grön laser och sen karaktärs skådespelaren Christopher Plummer hur i helsike kunnde han dyka upp i allt detta(?)..Men filmens höjd punkt är när Joe Spinelli garvar sitt mest elaka garv! då skrattar och myser man sammtidigt%) Helt klart värd en 4a tack vare att det är så knasigt alltihopa...(Respect)