2.8

Stargate

Svenska arkeologer upptäcker en stjärnport på 20-talet. 70 år senare får amerikanska forskare porten att fungera.

Originaltitel Stargate
Regissör Roland Emmerich
Manus Roland Emmerich, Dean Devlin
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 90-tal
Skådespelare James Spader, Kurt Russell, Viveca Lindfors, Alexis Cruz, Mili Avital, Leon Rippy, John Diehl, Carlos Lauchu, Djimon Hounsou, Erick Avari, Jaye Davidson

Zarquon
2018-03-11
Vet inte varför jag fick för mig att Emmerich skulle ha kunnat gjort en acceptabel film en gång i tiden. Så tröttsamt orimlig, ingen beter sig vettigt en enda sekund. De jordiska militärerna och onda aliens tävlar om vilka som kan vara mest skrattretande kassa. Huvudpersonen är en dryg, viktigpettrig, och egoistiskt oeftertänksam pellejöns som jag knappt står ut med. Varför ska jag som tittare heja på honom? Hatar självklart den självklara och självklart värdelösa kärlek-vid-första-ögonkastet-historien. Jag säger nej.
2018-03-07
Har alltid tyckt att den här film varit seg!!!
joakim95
2017-12-25
Ok film men Stargate serierna är mycket bättre.
2017-04-10
Fullgott sci-fi / äventyr från tiden precis innan cgi tog över totalt. Daterad såklart, men håller allt än idag, mycket tack vare bra karismatiska skådisar. Såg den på bio -94, så en lite nostalgipoäng ska det allt vara också.

2016-11-20
En film man vil gi en bedre karakter til, men det går ikke. Emmerich har aldri vært noe spesielt.
jlam
2016-11-08
Häftigt förpackat standardäventyr som känns rätt frånåkt idag. Första titten igår, så inga nostalgipoäng från mig.
horvendile
2016-10-31
Tjugotvå år efter release bestämmer jag mig för att se den här, som det visade sig att bli, semiklassikern. Nja. Den är i en genre jag är svag för, och det börjar inte dåligt, men någonstans där - liten spoiler - det börjar tas av masker medelst usla datoranimeringar slutar det hålla. Den har en viss charm, men också långt kvar till att vara mästerverk.
Solidus
2016-10-31
1994 var första och enda gången jag såg "Stargate" och jag minns att jag lämnade TV:n med lite kluvna känslor till filmen. Nu, 2016, gav jag filmen en ny chans och det är jag glad över. Detta är en fantastisk sci-fi historia med effekter som håller än och sympatiska karaktärer spelad av James Spader och den alltid underbara Kurt Russell. Missförstå mig inte nu. Om du söker djup - sök då vidare. Däremot om du söker välproducerad underhållning, se filmen. Det är snyggt, engagerande och en riktigt härlig idé som Roland berättar med passion. En pärla från 1990-talet.
AlbinWesley
2016-06-29
Härlig sci fi-matiné i klassisk rymdoperastil. Vissa saker bra och andra inte särskilt, men på det stora hela mycket underhållande! Jag kände igen orimligt mycket, med tanke på att senast jag såg den kan jag inte ha varit gammal nog att fatta någonting alls.
MantisToboggan
2016-06-26
En riktig kalkon. Bör ses enbart för att få lite bakgrund till den fantastiska tv-serien.