Stargate

Svenska arkeologer upptäcker en stjärnport på 20-talet. 70 år senare får amerikanska forskare porten att fungera.

Originaltitel Stargate
Regissör Roland Emmerich
Manus Roland Emmerich, Dean Devlin
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 90-tal
Skådespelare James Spader, Kurt Russell, Viveca Lindfors, Alexis Cruz, Mili Avital, Leon Rippy, John Diehl, Carlos Lauchu, Djimon Hounsou, Erick Avari, Jaye Davidson

2014-11-04
Här har vi en film som är lagom bra. Jag gillar handlingen starkt men filmens helhet ramlar sänker betyget på grund av de inte så starka skådespelar insatserna. Kul också att se filmen i directors cut som ger handlingen lite mer djup.
Starkbröl
2014-07-15
Såg den för första gången nu och blev mycket överraskad över den höga kvaliteten. Stabil science fiction även om en del uschliga stereotyper förstås finns (till exempel de råbarkade, odisciplinerade militärerna). Jag hade förväntat mig en B-film men blev grymt överraskad! Indiana Jones möter Mad Max möter... tja... Star Trek Insurrection, kanske. Fast sämre. Men en fyra räcker det absolut till!
Lotso
2014-07-12
I sin helhet en okej film. Den är inte dålig och effekterna i den (för det mesta) är ganska bra. Men jag finner filmen en ganska så stor förolämpning till de gamla egyptierna och filmen är inte direkt högklass av någon form alls. Kurt Russell ser uttråkad ut vilket aldrig är kul att se i en action/sci-fi film. Karaktärerna är ganska så stereotypiska och ointressanta och skådespeleriet är heller inte på någon hög nivå. Men det är en Roland Emmerich film så vad förväntar man sig egentligen? Den är långt ifrån hans sämsta film men jag vill heller inte direkt säga att det är hans bästa då jag hellre ser Independence Day, The Patriot eller hans bästa verk hittills Universal Soldier.
myslas
2014-04-22
Jag hyser en sorts hatkärlek till Roland Emmerich. Allt han gör är skräp, men det är väldigt underhållande skräp som jag inte skulle vilja vara utan (till skillnad från Michael Bay som gör skräp som får ögonen att blöda). Hans första storfilm hör dock till hans mer tråkiga. Emmerich hade säkert som mål att göra ett storslaget äventyr men det händer ju absolut ingenting första timmen och inte är det särskilt intressant andra halvan heller. Och varför i all världens namn skulle man försöka sig på att prata svenska i början på filmen? En etta även på Emmerich-skalan, kass film med kasst underhållningsvärde.
melankoli
2013-03-11
3:a, varken svag eller stark. Över förväntan. Dock var mina förväntningar väldigt låga.
Wridmuld
2012-09-26
Ingen cineastisk orgasm, men ett ganska ok äventyr!
soderbaum
2012-07-06
Originell och nyskapande för sin tid. Inte direkt ett mästerverk men klart sevärd. Jag kan dock känna att konceptet har urvattnats nåt så oerhört i och med alla spin-off tv-serier som följt i Stargate-fotspåren. Pretentionen spiller över och känns för utmattande. För sig själv är filmen värd en 3:a men i sammanhanget som i mitt fall är svårt att förbise får filmen en 2:a.
Bödeln
2012-03-05
Efter serien, haha fy fan! Den här filmen är så jävla kass men så värt att se den, jisses.
ulpe01
2011-12-31
Sitter allid klistrad första halvtimmen, när porten hittas och ska dechiffreras. Sen går det sakta utför resten av fimen, men det är ändå en hyfsat stabil trea.
SamWördington
2011-08-31
Den perfekta filmen för en 12åring (detta säger jag inte som nåt negativt). Känslan när de testade stargaten första gången var helt otrolig. men idag känns den såklart inte lika ball. Ändå ett bra standardäventyr. Sjukt att den bara har fått en 2a i snittbetyg.