2.2

Start! Destination Venus!

En märklig magnetisk kapsel hittas i öknen och visar sig vid närmare granskning komma från Venus. En expedition tar sig till planeten för att försöka hitta kapselns ursprung och kontakta de varelser som skapat den.

Originaltitel Der Schweigende Stern
Alternativ titel First Spaceship on Venus, The Silent Star
Regissör Hugo Grimaldi, Kurt Maetzig
Manus Wolfgang Kohlhaase, Günter Reisch, Kurt Maetzig
Genre 50-tal, Science Fiction
Skådespelare Yoko Tani, Oldrich Lukes, Ignacy Machowski, Julius Ongewe, Michail N Postnikow, Kurt Rackelmann, Günther Simon, Tang Hua-Ta, Lucyna Winnicka

Robkiller
2015-09-12
Gammal östtysk sci-fi som trots att jag råkade se den sönderklippta, amerikaniserade, dubbade versionen höll intresset uppe... effekterna är gammalmodiga, men inte helt tokiga för en 50-talsfilm och handlingen egentligen inte mycket att hurra för, men den får i alla fall till ett budskap som var relevant för dess tidsålder...
Raimo_1985
2013-04-16
Väldigt fina modeller och miljöer, charmigt, men jag har heller inte sett så mycket gammal science fiction/rymdfilm. Nu när jag ser att den är gjord i Öst blir jag varm i hjärtat, det kan inte varit lätt att göra film där, eller konst överhuvudtaget.
kungkalas
2012-06-04
Skippa den dubbade versionen - originalet är bra och intressant.
MaxMackan
2012-03-11
Att döma av övriga kommentarer ska man inte döma den här baserat på MST3K versionen, som är baserad på den nedkortade, dubbade versionen. Men det är den jag sett och den var fruktansvärt seeeeg. Tog mig tre försök att komma igenom och det brukar inte vara fallet med Joel och robotarna som sällskap, antar att de också hade svårt att komma på något roligt att säga om det hela. Får väl se den tyska versionen så småningom, men tills dess är det en ettta...
Elphaba
2012-02-24
Såg den dubbade, avkortade versionen. Vissa delar av filmen känns ganska välgjorda, så skulle vara kul att se originalversionen.
orson
2011-08-07
Jag, som har svårt för science-fiction blev lite imponerad av scenografi och specialeffekter. Roboten Omega återkommer i något modifierad form i Star Wars. Likheten är slående. Metallinsekterna återser vi i Spielbergs Minority Report åtskilliga år senare. Är det bara tillfälligheter? Fan tro't!
jssfrk
2010-08-16
Väldigt fin socialistisk liten pärla om världsfred. Och ge fan i den dubbade, nerklippta amerikanska versionen.
Fridgemaster
2009-02-26
Snygg film men lite händelselös. + för den riktigt coola månbilen!
DanielMott
2008-11-05
Tråkigt att folk ser en annan film, som den nerklippta och dubbade är. Originalet på tyska förtjänar kanske inte så mycket mer än en ytterst svag trea ändå men en charmig liten DEFA-film från Lem och med Kubricksk flair är det allt!
Ihsahn
2006-08-02
Månraketen från 20-talet är mer tekniskt korrekt än det här och jag höll på att börja sömna efter 20 minuter. Men den där talande minipansarvagnen var cool. Vore roligt att se den långa versionen, men bara lite =)