2.6

Starving in Suburbia

När den 17-åriga dansaren Hannah snubblar över en hemsida om "thinspiration" - ett onlinecommunity ägnat åt anorexi som en livsstil - blir hon besatt av grundaren ButterflyAna. Snart är hon uppslukad av anorexin.

Originaltitel Thinspiration
Regissör Tara Miele
Manus Tara Miele
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Laura Wiggins, Izabella Miko, Callie Thorne, Marcus Giamatti, Emma Dumont, Brendan Meyer, Sharon Lawrence, Paula Newsome, Tyler Riggs

KyLLo
2018-04-28
Inget ämne som jag tilltalas av på film. Det blir alltid mer eller mindre förutsägbart och irriterande. Den här är uppbyggd som en tv-film med övertydlighet och överdramatisering med hallucinationer och stereotyper. Däremot tycker jag att tjejen i huvudrollen sköter sig bättre än förväntat. Även om man kan fråga sig om hon tvingades hårdbanta eller tokäta för rollen. I den billiga dramatiken finns det ändå ett budskap om att det inte bara är ett problem för tjejer, och hur olika flickor och pojkar kan behandlas. Dock känns det helt klart som att målgruppen för filmen är unga flickor. Men om den kan fungera avskräckande för personer i riskzonen eller som en reklampelare för bantningscommunities låter jag vara osagt.
daedal
2015-03-31
För att vara en film om en så komplex psykisk sjukdom är den faktiskt oerhört välgjord. Simplifierad förstås, men stark. Oroar mig dock lite för att de som ser den och lider av en ätstörning använder första halvan av filmen just som "thinspiration" men det går väl inte riktigt att värja sig emot när man gör en film om ett så svårt ämne.
elzplz
2015-01-09
var mycket skeptisk, var helt säker på att den skulle ge en ytlig bild av ätstörningar. men den var förvånansvärt bra. uppskattade att man valt att göra den som en skräckfilm, stämmer bra överens med sjukdomens verklighet.
lightship
2014-12-26
Relativt jobbigt att ta sig igenom på grund av... känslor. Men kraftfull och realistisk.
dileva
2014-12-26
Mycket bra om anorexi och allt runt omkring. Bra att inte glorifiera och smitta.