3.8

Den nakna mannen

Filmen reser genom Finlands män i alla samhällsskikt i många olika bastun och vi får höra deras historier om kärlek, döden, födelse, vänskap, och om livet.

Originaltitel Miesten vuoro

2013-10-20
Vackert och osammanhängande.
foppa99
2013-08-21
när människor öppet o ärligt blottlägger sitt hjärta o tex talar om sorg så blir det bra
bryngel
2013-08-07
Svag fyra, men dock en fyra. Det hela är mycket sympatiskt.
Regnet
2013-08-02
Vädigt fin och rörande film där män i alla samhällsskikt och över hela finland i bastun öppnar sina hjärtan och berättar om tragiska livsöden och tragiska händelser. Otroligt stämningsfull och vacker.
LadyFlanders
2013-07-04
Fin film. Lite synd förvisso att de ska vara såna offer för den nationella normen att allt ska vara hårt & miserabelt. Slutet är värt hela tiden dit, och lite till. Alla deltagande män stämmer i Oravan laulu och inte ett öga förblir torrt. Mäktigt.
Trollunge
2012-05-19
Fina samtal i diverse bastur, men höjdpunkten i den här filmen är ju ändå när björnen tittar in i bilden. Det kändes helt surrealistiskt! Jag vill se en dokumentär bara om mannen med björnen.
cassiopeia
2012-03-29
Visst visar finska män känslor och svaghet - åtminstone i bastun. Fint gjord film, men lite Kaurismäkikomplex har den. Helheten hade mått bra av att åtminstone någon med en lite ljusare livshistoria hade fått komma till tals.

2012-01-22
Tung och vacker som få.
KimEkberg
2011-10-14
jag skulle vilja säga att den här filmen är en smula överlastad vad det gäller grip. en slags dubbelnegation uppstår när allt är så miserabelt, att det blir svårt att ta till sig alltsammans. sen tycker jag att den drar lite för mycket åt det rent sensationalistiska hållet med telefonkiosksbastur och gud vet vad.
stefanp
2011-10-10
Vad vackert det är med människor som kan trotsa normen om mannen som känslokall, osårbar och bearbetningslös. Vad befriande det är att vännerna istället för att förminska sorgen genom ord, vet att bara vara där och lyssna. Jag tror att alla som har mist någon älskad, vet hur meningslöst det kan vara att försöka döva smärtan och saknaden. Nietzsche, parafras under titeln "Beprövat råd": "För alla dem som är i behov av tröst finns det inget bättre än att konstatera att det i deras fall inte finns någon tröst. Det är en sådan utmärkelse att de åter kan höja på huvudet."