Steel Dawn

En tid när inga lagar råder och vatten är värt mer än guld, vandrar en ensam krigare genom ett landskap ödelagt av det slutgiltiga kriget. Han kallas Nomad och är en man utan vare sig hem eller förflutet. När han nås av nyheten att hans mentor blivit mördad beger han sig till den isolerade dalen Meridian. Där träffar han den vackra Kasha som terroriseras av den ondskefulle krigsherren Damnil, som tänker ta makten över dalens vattentillgångar. I Nomads försök att hjälpa folket blir han måltavla för hela Damnils armé och ställs öga mot öga med den man som mördat hans bästa vän. Plötsligt handlar inte kampen bara om rättvisa - utan också om kärlek, heder och hämnd...

Originaltitel Steel Dawn
Regissör Lance Hool
Manus Doug Lefler
Genre Action, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Patrick Swayze, Brion James, Arnold Vosloo, Anthony Zerbe, Christopher Neame, Lisa Niemi

dudson
2019-03-26
Diggar verkligen dom mer skabbiga & mörkare P.Apo...filmerna då denna är mera påkostad & rumsren. Ändock trevlig filmupplevelse. 2+
fridenpaden
2016-07-19
Balanserar på fyrtioelva klyschor vilket gör många scener skrattretande men ändå rätt rolig att se på i sin helhet. Fulaste svärden i filmhistorien.
Solidus
2016-06-21
Jag gjorde en djup forskningsstudie om budgeten för "Steel Dawn" och kom fram till att den låg på cirka 3 000 000 dollar, medan "Mad Max" från 1979 hade en budget på cirka 200 000 dollar. Varför tar jag upp då detta? Jo, "Mad Max" har en sämre budget, men känns mer påkostad än vad "Steel Dawn gör. Detta är en plastig film som känns som Eldorado-varianten av "Mad Max" .Trots sin billiga känsla, så blir det aldrig uselt. Jag blir underhållen och jag måste ändå erkänna att det kunde varit mycket värre. "Steel Dawn" är inte den bästa filmen i sin kategori, men om du är en sådan person som bara MÅSTE se alla kopior till kända filmer, så rekommenderar jag att du tar del av Patric Swayze och hans karatesparkar ute i öknen. Till er alla andra säger jag: se "Mad Max" istället.
2016-06-14
En omtitt efter många år och jag blir fortfarande glad av den här småmysiga ökenrullen. Knappast nån av Swayzes mer minnesvärda insatser, men den är snyggt gjord i all sin enkelhet med alla ökenmiljöer.
Raimo_1985
2015-03-24
En härlig postapokalypsfilm med en lite egen stil. Fordon av segeltyp, mycket crustiga kläder, attribut och frisyrer. Jag säger aldrig nej till Patrick Swayze och det är härligt att se skurken från Tango & Cash som den primitiva Hark, som jag ändå känner för. Jag rekommenderar denna till alla som gillar PA-filmer från åttiotalet.
Halofreak92swe
2015-03-20
B-version av Mad Max i härlig 80-tas potapokalyptisk anda. Egentligen rätt löjlig och dåligt gjord men jag gillade den. 3-.
SalotSar
2014-07-29
Höjdpunkten i denna öketragedi är Swayzes rakade ben. Antar att det var syftet med de rekordfula svärden. Den ofrivilliga humor man hade hoppats på låg stabilt kvar under sanddynerna. Somnade till flera gånger.
Djason
2012-04-24
Hyffsad apokalyptisk rulle med mest onödiga kullerbyttor i filmhistorien. Som en skaplig Mad-maxfilm fast med mindre budget.
Zuzz
2011-10-11
Den är faktiskt bättre än "Hawk the slayer" En tvåa får den av mig.
arruba
2010-12-30
Bitvis riktigt cool film. Postapokalyptiska filmer tycker jag brukar vara ett spännande tema och i detta fallet är Steel Dawn lite som en gott och blandat påse, och nu råkar det vara så att man är en lakrits hatande unge. Med andra ord, det finns mycket gott att hämta i denna och mycket töntigt. Ett stort plus till prisjägaren Sho (Christopher Neame), han var en av de skönaste badguys jag sett på film. Stark 2!