2.7

Steget efter

Wallanders vän och kollega, Svedberg, hittas död i sitt hem. Till en början tror polisen att det är ett självmord men snart visar det sig att Svedberg har blivit mördad. Under utredningens gång står det klart att mordet på Svedberg har kopplingar till tre tonåringars märkliga död tidigare den sommaren. Snart inser man att fler offer är att vänta och Wallander måste använda all sin erfarenhet och intuition för att hitta mördaren innan denne slår till igen.

Originaltitel Steget efter
Alternativ titel Wallander - Steget efter
Regissör Birger Larsen
Manus Klas Abrahamsson, Michael Hjorth, Birger Larsen, Tomas Tivemark
Genre Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Marie Richardson, Peter Gantzler, Josefin Peterson, Lars Melin, Christer Fant, Dan Bratt, Gustaf Hammarsten, Ingvar Haggren, Kerstin Andersson

Skapad 2019-11-09 av
En av många filmer baserade på Henning Mankells boksuccéer om polisen Kurt Wallander. Filmen regisseras av den danske regissören Birger Larsen som tidigare gjort Den femte kvinnan, en annan film o...   Läs mer »

dudson
2020-06-25
Snacka om långsökt story... Lassegård är stabil som alltid men det hjälper fan inte när allt känns som ett stort skämt/ gör om gör rätt//
mahasarakam
2020-05-13
En riktigt bra svensk kriminalfilm. Välgjord. Spännande. Utmärkt spelad.
2014-11-21
Äntligen har Mankells bästa bok om Kurt Wallander blivit film men tyvärr är filmen inte så trogen boken men ändå blir resultatet ett av det bästa Svensk film har gjort i genren. Här spelas också Wallander av kungen: Rolf Lassgård som är Wallander! Det är ”Se7en”-inspirerat, inte bara teknikmässigt, utan här visas ondska, blod och mord a la Fincher.
Gigi1943
2013-05-08
Men oj så konstigt (som kommentar till Fermis och SweFilmOnly) i min TV textades dansken!!! Jag retar mig i allmänhet på att alla svenska filmer saknar text - man hör ju inte vad de mumlar - men just när det är nån utomnordisk (nor, da, fi) så textas faktiskt deras repliker. Kan det ha att göra med att jag har en "bra TV", nåväl, Det bästa med Wallanderfilmerna är ju Lassgård, annars tycker jag att de är superdåliga, ser dem nästan aldrig, så denna betygsättning är ett unikum.
SweFilmOnly
2013-03-26
Håller med Fermis. Felet är att det saknas textning då det talas på utländska språk i många Wallanderfilmer. Det bör gå att komma över DVD med engelsk textning, Om man kan engelska, går det att förstå de danska karaktärerna med.
annihilat0r
2013-03-16
"Steget efter" är en fräckt modern tolkning av Wallander. Regin flyter samman, då klippningen är förvånansvärt vag. Ibland svårtolkad, men hela tiden poetisk. De vackra trakterna är hemmakära. Rolf Lassgård är en katapult, ett genialiskt vildsvin. En uppfriskande upplevelse, på det hela taget.
Xenox
2012-07-16
En av de bästa Wallander. Intressant story och många bra skådespelarinsatser.
Fermis
2012-02-17
kul att man inte fattar vad dansk jäveln säger
ami86
2011-06-10
Boken är rätt trist, och det visste jag, så vet inte riktigt varför jag såg filmen. Den är ännu sämre än boken, känns komprimerad och otroligt fjantig på nåt vis. Tycker för övrigt inte om att se Rolf Lassgård som Kurt Wallander, tycker Krister Henriksson gör det bättre.
NtoNW
2010-04-07
Jag tyckte filmen var bra och effektivt berättat. Var dock länge sen jag läste boken.