3.6

Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café

Evelyn träffar Ninny som gärna berättar om svunna tider och om den självsäkre Idgie och hennes kompis Ruth som tillsammans ägde cafét där man serverade kyckling, revbensspjäll och stekta gröna tomater.

Originaltitel Fried Green Tomatoes
Regissör Jon Avnet
Manus Carol Sobieski, Fannie Flagg
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Mary-Louise Parker, Jessica Tandy, Mary Stuart Masterson, Kathy Bates, Grace Zabriskie, Lois Smith, Cicely Tyson, Chris O'Donnell, Stan Shaw, Gailard Sartain, Timothy Scott, Richard Riehle, Raynor Scheine

karlmats
2021-04-26
En klassiker som jag aldrig sett förrän nu. Fascinerande hur Mary-Louise Parker är lik sig själv från Weeds som spelades in 14 år senare, man kan verkligen se henne gå runt här med en smoothie och göra samma miner. Annars är det lite blandat, många bra scener och en del som är mindre engagerande, filmens stjärna är utan tvekan Mary Stuart Masterson och det är scenerna mellan henne och Parker som är filmens styrka. Nutidshistorian med Kathy Bates ger jag inte så mycket för, det är väl en ok ram men bryter också av känslan av inlevelse från den egentliga historien. Helt klart sevärd men den ojämna nivån gör att jag stannar på en stark 2a även om jag förstår varför många håller den mycket högre.
hsimpson
2019-06-26
Småtrevlig men förutsägbar. Börjar också ganska knackigt, men tar sig efterhand. Vissa luckor, men på det stora hela tycker jag ändå att den var sevärd.
2018-01-01
Lite små mysig film... så funkar att se på!!
2016-10-25
Underbar film med underbara skådespelare! Kathy Bates gör som vanligt väldigt bra ifrån sig och jag ger ett stort plus till Jessica Tandy! En av 90-talets bästa filmer!
KillerPutte
2015-12-01
(rek.3) Gud vad denna andas 90-tal. Helt sjukt. Bra och gripande story som vävs samman på ett intressant sätt.
Mat1az
2015-10-19
Över 8 år sedan jag såg denna senast. Minns den som en fin feel good film med hjärtat på rätt ställe. Nu efter att ha sett om den igen, denna gång den förlängda versionen, kan jag bara fortsätta att instämma det samma. Kommer att tänka en hel del på Forrest Gump. Den här filmen kom förvisso före Forrest Gump, men boken om Forrest Gump kom ett år före boken Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe.
andmoreagain
2015-07-10
Bra Hollywood-skit.
F-M-J
2014-12-30
Gemytlig och stabil rulle som infriade mina förväntningar. Tycks ha satt tydliga fotspår i filmhistorien och ses av många som ett mästerverk. För mig blir det en stark trea.
Beali
2014-11-29
En klassiker, med en stark berättelse och fantastiska skådespelerskor, synd att filmer inte får den uppmärksamhet de förtjänar bara för att huvudrollerna innehas av kvinnor och skildrar kvinnors berättelser. Hade det handlat om män hade den säkert vunnit massvis med oscars.
2014-11-09
Gripande drama om två unga kvinnors vänskap. Filmen hade många humoristiska inslag och klockrena rollprestaioner. Mary Louise Parker och Mary Stuart Masteson är bra. Borde passa de flesta som har förmåga att uppskatta kvalitè.