2.5

Stenansiktet

Bisarr höghusmix av Dr Mabuses testamente och A Clockwork Orange, där en rättshaverist anlitar ungdomar för att skapa terror och kaos i Skärholmen Centrum!

Originaltitel Stenansiktet
Regissör Jan Halldoff
Manus Bengt Forslund, Jan Halldoff
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Jan Blomberg, Bert-Åke Varg, Leif Möller, Per Eklöv, Mari Lundin, Ted Gärdestad, Ann-Mari Adamsson, Annika Levin, Eva Norberg, Mats Robbert, Peter Ström, Thomas Friborn

Skapad 2019-12-22 av Cineasten
På 70-talet blev regissören Janne Halldoff ett stort namn. Han kunde som få andra fånga samtiden och återge den på ett intressant sätt. Hans film Stenansiktet från 1973 är en stenhård skil...   Läs mer »

KimEkberg
2019-09-19
Verkligen en töntig film som känns väldigt blek i jämförelse med typ Clockwork Orange. Väldigt trött ur ett etnologiskt/psykologiskt perspektiv, men spännande som tidsdokument sett till samhällsutvecklingen, och verkligen schysst att se kontextualiserad på cinemateket. Gänget som härjar är verkligen oskönt, och påminner närmast om de dekadenta mälarhöjden-grabbar som härjar på tunnelbanan i backslick och lylescott, men de har ju en helt annan sociologisk bakgrund. Slutet gillar man ju ändå, den dystopiska känslan. Ändå är ju Vera Chtylovas Prefabfilm mer lyckad på alla fronter. Mest överraskande är ju att Ted Gärdestads stenansiktet-låt inte ens finns med i filmen???
2018-04-14
Å ena sidan ännu en svensk problemungdomsskildring med kassa skådisar och krystade repliker, och sådant är jag rätt så svag för. Med några år på nacken blir det dessutom ännu roligare, då dåtidens faktiska moden/trender/jargonger blandas friskt med vuxenvärldens uppfattning om dåtidens moden/trender/jargonger. Lägger man sedan till en politisk vinkling så får man en god inblick i dåtidens debattklimat och samhällsfrågor (ur ETT perspektiv, varav det inte är så svårt att förstå andra perspektiv). Men detta är mer än "bara" en politiskt vinklad film om förortskids. Den säger rätt så mycket. Och när man har slutat att le åt mossigheten bakom sin skämskudde, så ser man både hur mycket och hur lite som har hänt sedan dess. (9/15)
RustyFilm
2016-12-17
En politiker som är kuvad av sina kollegor och överordnade och som förlorat ett barn p.g.a. dålig stadsplanering får för sig att ta blodig hämnd på stadens ledande makthavare. Tror detta beskriver handlingens idé. Idén används i ett försök att skapa samhälls-kritisk film. Det är inget dåligt filmkoncept det skulle hålla än idag men här utförs det naivt och töntigt, hårt märkt av sin tids anda. (som vanligt är det förstås ändå roligt att se gammal bekant miljö och mode)
Galivan
2016-11-08
Speciell. Utspelas mestadels utomhus i förorten, och miljön i varje bild verkar utvald med ett speciellt betongestetiskt uttryck, och bilderna sammantaget ger en lite rå och aningen surrealistisk känsla. Men det är ju taget från verkligheten. Filmen är väl en kritik mot miljonprogrammen och centrumifieringen. De konstiga barnen kändes lite overkliga, men det kan ju vara ett medvetet grepp. Barnen är kanske en produkt av den själlösa stadsplaneringen. Originellt hur som helst, men handlingen känns oslipad, lite abrupt och oavrundat slut.
Raimo_1985
2014-02-10
Andra titten och fyran står fast. Rå samhällskritik, före sin tid (förortsuppror) bra skådisar, hög tokfaktor! Hur kom Janne Halldoff på det här??
FabianBom
2013-03-12
mja ha sin charm
Raimo_1985
2012-09-04
Schmutz!!
mystepho
2011-09-16
Jag finner den inte alls så förvirrande eller konstig som många säger utan tycker att Halldoffs budskap ändå kommer fram - dock hade det ju kunna göras betydligt bättre i det avseendet. Humorn är intressant, speciellt den som skapas pga ibland mediokert skådespel och att filmen är som en parodi på tidsåldern sedd med dagens ögon. Janne Halldoff har fått ta mycket skit genom åren, ibland förtjänade han det, men ofta inte. Enligt mig, inte här..
Sznax
2011-09-16
Det är svårt att se en film som utspelar sig i ett område som har genomgått en sådan otrolig förändring mot hur det såg ut i filmen. Men det finns ändå saker man skulle kunna applicera på nutiden. Som kritik mot samhället fungerar filmen oerhört bra, det är en väldigt hård och deprimerande skildring av samhällets förfall. Men det går inte att ta den allt för seriöst, ett ungdomsgäng med utsvängda jeans!? Betyg 4.8
FarbrorKit
2011-09-16
Och jag som just tänkte att infotexten var en av de bättre jag läst! Jag tänkte att den skulle vara roligare än den var, men den var ju faktiskt helt fantastiskt deppig också. Ojoj vad deppig den var.