Steve Jobs

En man förkroppsligar den digitala revolutionen mer än någon annan. Han hade en vision om en tid då tillgången till information skulle bli var mans egendom. Han var en inspiratör, men stod inte oemotsagd. Efter att ha fått sparken från sin egen skapelse gjorde han en bejublad återkomst och vände ett dödsdömt företag till en föregångare inom design och funktion. Men framgången hade sitt pris. För entreprenören fanns alltid en lösning. För maken, fadern, vännen och affärspartnern Steve Jobs var verkligheten en annan.

Originaltitel Steve Jobs
Regissör Danny Boyle
Manus Aaron Sorkin
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Jeff Daniels, Michael Stuhlbarg, Katherine Waterston, Perla Haney-Jardine, Ripley Sobo, Makenzie Moss, Sarah Snook, John Ortiz, Adam Shapiro, John Steen, Stan Roth, Mihran Slougian

2018-09-15
Kass!
2017-10-31
Zipper
2017-10-07
Poänglös film om ett svin. Kate Winslet var behållningen men filmen är outsägligt trist.
Christofer
2017-09-28
Så det här ska alltså vara den bästa av alla Jobs-filmer? Då vill jag inte se de andra. Okej, då vet vi att mannen var ett svin, men filmen blir ju inte bra för det. Meh.
HerrNenne
2017-09-15
Kompetent men inte tillräckligt. Bra skådisar men lite hjärtlös.
Oidipussy
2017-08-20
Kanske sänker till en trea, stark film men kan såklart inte hålla sig från att smöra till det i slutet.
Ful_fisk
2017-04-30
Rappt, välspelat och svindlande. Kombinationen Aaron Sorkin och Danny Boyle är väldigt intressant (Sorkins stil märks av mest) och på det stora hela är detta en mycket välproducerad film på alla sätt. Stötestenen är bara att filmen aldrig riktigt hittar en egentlig grundkänsla. För det mesta är jag intresserad av vad som händer i filmen, men vet inte riktigt vad jag ska känna om det jag ser. Inte ens i slutscenen. I övrigt finns inte mycket dåligt att säga.
Biberkolben
2017-03-28
Intressant och väldigt snygg film, men jag får ärligt talat panik när folk gapar och skriker i mun på varandra.
StureStenhög
2017-01-28
En kompetent film med bra skådespeleri, och visst känns väl Steve Jobs inte som en helt ointressant man att göra film om. Det är också välkommet att man försöker avvika från den traditionella mallen för biografifilmer, men tyvärr tycker jag aldrig riktigt att den struktur man har valt fungerar. Istället blir det mest bara ansträngt när allt som filmen vill berätta ska tryckas in på dessa tre tillfällen. Som vanligt har jag dessutom svårt att förstå varför en biografifilm väljer att skildra så mycket som helt enkelt inte stämmer överens med verkligheten, varför gör man en film om Steve Jobs ifall man inte vill göra en film om Steve Jobs? Om inte annat blir ju kraven väldigt höga på att det man fabricerar är väldigt intressant, och det kan jag väl inte påstå att det är här. Det blir en ganska ytlig redogörelse som inte ger några djupare insikter i Steve Jobs varken som verklig eller fiktiv person. Det här kändes dock fortfarande som en stark tvåa medan jag såg den, men ju mer jag tänker i efterhand på hur poänglös den är, desto mer tappar betyget i styrka
Howler19
2016-12-22
En film som egentligen kommer lite olägligt, när de flesta hunnit bli lite trötta på att höra om Steve Jobs. Det är ju inte så att man bryr sig överdrivet mycket om det som filmen skildrar, men den är så otroligt välgjord att det fungerar ändå och det är sannerligen en prestation.