3.9

Stevie

Utlämnande dokumentär som tecknar ett porträtt av ett liv brännmärkt av dåliga förutsättningar och svek. För tio år sedan var regissören Steve James Stevies stödperson. Han tar oss nu med tillbaka till den amerikanska landsbygden för att se vad som blivit av hans skyddsling. Uppföljningen blir komplex för James som under kartläggningen av Stevie och de speciella karaktärer som omger honom, även plågas av sitt eget samvete. Stevies väg genom livet kantas av katastrofer och vi får bevittna den tragiska utvecklingen från offer till förövare.

Originaltitel Stevie
Regissör Steve James (II)
Manus Steve James (II)
Genre Dokumentär, 2000-tal

ShenLong
2011-07-26
den här är omöjlig att hitta
ellaine
2010-11-09
Usch vad tragiskt. Jag håller med om att det inte är något unikt med det hela men man fastnar ändå.
slitenskiten
2010-11-02
så sannslöst bra!
Ima_Tree
2010-09-27
Rörande. Ändå kunde jag inte låta bli att sitta och tycka att det trots allt inte är något unikt då missanpassade människor åker i fängelse för sådana här saker hela tiden. Kontenta: Det är inte supercool att växa upp i fattiga hillbillyamerica och lida av känslomässiga störningar.
foppa99
2010-02-06
fascinerande, total-fängslande, känslosam o nästan lika bra som HD.men med tanke på den ytterst intressanta resan från offer till förövare så ä detta en milstolpe inom dokumentärfilm+att den är så absolut ärlig.. inget annat än en 5a är möjligt.
Goham
2010-01-31
Smärtsamt
ansotretton
2010-01-31
mycket bra och sorglig dokumentär.
benoit
2009-08-02
En stark dokumentär som verkligen rekomenderas
Flonk
2008-03-24
Oundvikligt att inte berörd av denna dokumentär. Stevie är en hemsk person men det är samtidigt svårt att inte tycka synd om honom. Sorglig och slagkraftig. Ni som gillade Hoop Dreams så är den här ännu vassare. Dokumentärer blir inte mycket bättre än så här.
karnov
2008-01-04
Såg den här när den kom, men kände inte igen namnet. Dock lika bra även idag. Det är en oerhört sorglig historia.