3.5

Still Alice

Alice Howland är lyckligt gift och har tre vuxna barn. Hon är en framgångsrik lingvistikprofessor vid Columbia University som börjar glömma ord. När hon får en förödande diagnos måste hon kämpa för att behålla sitt sinne och sig själv.

Originaltitel Still Alice
Regissör Richard Glatzer, Wash Westmoreland
Manus Richard Glatzer, Wash Westmoreland
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Julianne Moore, Alec Baldwin, Kristen Stewart, Kate Bosworth, Hunter Parrish, Erin Darke, Shane McRae, Stephen Kunken, Daniel Gerroll, Seth Gilliam, Quincy Tyler Bernstine, Orlagh Cassidy, Eha Urbsalu

Skapad 2019-12-15 av Albion1
Berättelsen är knappast upplyftande och följer en konventionell berättarstil, kronologisk och utan utvikningar, men ändå berättas historien så fint, känsligt och modigt att det är den mest b...   Läs mer »

pzun
2020-07-19
Lågmäld varm och tragisk . Julianne Moore är i vanlig ordning helt lysande.
2018-02-27
Funkar att se...

2017-03-17
Som helhet är det här en väldigt bra och intressant film som ger en intressant inblick i en otäck sjukdom. Jag har en anhörig som drabbats av samma sjukdom och det var av den anledningen jag bestämde mig för att se denna film, och jag måste säga att Julianne Moore gör ett enastående jobb. När det gäller skådespelarnas insatser i övrigt finns det heller inget att klaga på och till och med Kristen Stewart gör bra ifrån sig för en gångs skull. Filmen har dock ett minus och det är det minst sagt flummiga slutet. Hade filmen haft ett bättre slut så hade jag gett den ett högre betyg.
2017-01-21
Julianne Moore är totalt överjävlig, och filmen har ett intressant tema. Men stanken av desperationsslickad Oscars-juryröv ligger som en unken filt över hela filmen, vilket gör att den inte känns ärlig. (6/15)
Florian1978
2016-11-03
Bra insats av Moore, men saker och ting rushar förbi väldigt mycket och en del beteenden av vissa personer får ingen riktig förklaring. Moore bra, som sagt, men manuset utnyttjar inte ämnets fulla potential.
supermancover
2016-10-12
Julianne Moore porträtterar Alice så himla bra att jag vissa gånger bara vill gråta då jag vet att det är såhär på riktigt och att även fast hennes diagnos var ovanlig så är det inte sällsynt att känna att en försvinner i sjukdomen en är i. Vacker film, men Baldwin drar ner betyget betydligt då jag inte gillade honom alls här. Stewart var väldigt bra.
angiiee
2016-08-15
Så otroligt gripande och vacker film. Julianne gör ett sjukt bra jobb som vanligt
asasae
2016-08-08
En viktig film om en sjukdom som drabbar kanske fler och fler. Trots det viktiga budskapet blir filmen lite för sorglig och deppig för ett högre betyg. Men klart en tankeväckande och gripande story.
2016-07-31
Julianne Moore brukar göra bra ifrån sig och detta är inget undantag. Det här är nog faktiskt den bästa rolltolkningen hon någonsin gjort. Väldigt gripande!
idaho1981
2016-07-11
Visst, lite svagt manus. Men samtidigt har det ett fint tempo och det händer så mycket inom Alicekaraktären. Moore förtjänade verkligen sin oscarstatyett med ett enkelt, naket, modigt och vackert porträtt.