3.6

Still Life

En medelålders kommunalanställd har som uppgift att ordna begravningar till personer som saknar anhöriga. I hans arbete ingår även att söka efter närstående, något han tar på största allvar. Hans liv kretsar kring arbetet, han arbetar ensam, bor ensam och äter ensam. En dag kallas han till ett dödsfall som skett i en lägenhet mitt emot hans egen. När han drar gardinen åt sidan och tittar ut genom fönstret ser han sitt eget liv som en spegelbild av den avlidnes.

Originaltitel Still Life
Regissör Uberto Pasolini
Manus Uberto Pasolini
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Eddie Marsan, Joanne Froggatt, Karen Drury, Andrew Buchan, Neil D'Souza, David Shaw Parker, Michael Elkin, Ciaran McIntyre, Tim Potter, Paul Anderson, Bronson Webb, Leon Silver, Lloyd McGuire, Wayne Foskett, Hebe Beardsall

svältaren
2020-04-06
Herregud så sorglig. Lysande huvudroll.
Raimo_1985
2018-12-26
Andra titten och just nu den bästa film jag sett i hela mitt liv. Den berör mig så djupt det går, det är en underbar film om medmänsklighet. Jag kan identifiera mig både med kufigheten, att klamra sig fast vid det förflutna, att tycka det förflutna är viktigt för oss som går här idag och det här med ett ha ett omättat intresse för något de flesta inte bryr sig ett skit om.
JohnTron
2018-10-06
Väldigt vacker film om ensamhet men samtidigt så förutsägbar. Pendlar mellan en 3:a och 4:a. Sidopersonerna känns lite väl grovt tillyxade, ex fyllona oh Mays chef, så det slutar med en trea.
2018-08-25
Fin film på många sätt men lyckas aldrig riktigt suga in mig eller beröra så det verkligen känns. Stark tvåa.
vonadel
2018-08-15
Riktigt charmig film om en charmig man fantastiskt porträtterat av Marsan. Tror inte jag sett honom i denna typ av roll tidigare. Ibland blir det nästan lite väl tragiskt kan jag tycka. Men, den berör en hel del, framför allt i slutet. 7/10
Memmem
2018-08-09
Utmärkt, stillsam film om ensamhet! John May arbetar i en liten kommun och utreder dödsbon för ensamstående utan kända släktingar. Han arbetar noggrant och långsamt, men hittar ibland släktingar. Till sist utreder han ett dödsbo efter en äventyrlig man. Fint spelat med små medel av Eddie Marsan i huvudrollen. Bilder på hans arbetsplats, bostad, andras bostäder på en mindre ort, kyrkogårdar och pubar. Följsam, stilla musik. Betyg: 4-
Albion
2018-08-02
Vacker som få, men ack så påfrestande resa. Brian porträtteras i och för sig med finess men är lite väl utstuderad för min smak. Slutet lyfter förstås det här enormt. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
Roswall
2018-07-30
Den är finstämd och bra, men jag saknar det där lilla extra som det känns som att den sniffar på.
ASSFACE
2018-07-26
Mycket bra film; lättillgänglig men utan att bli lättsam. Stark fyra.
Nalleman
2018-07-24
Finstämd och bra film som berör.