3.2

Still the Water

Kaitos föräldrar är skilda. Kyokos mamma håller på att dö. Tillsammans försöker de ta sig igenom en sommar av förändringar.

Originaltitel Futatsume no mado
Regissör Naomi Kawase
Manus Naomi Kawase
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Miyuki Matsuda, Jun Murakami, Hideo Sakaki, Tetta Sugimoto, Fujio Tokita, Makiko Watanabe, Nijirô Murakami, Jun Yoshinaga

JohnTron
2019-07-18
Jag har ofta svårt för när det blir alltför sentimentalt, som så många amerikanska filmer. Här kändes det dock äkta ganska många gånger även om jag tyckte att slutet drog ner helheten.
Jompalompier
2017-01-16
Jag tyckte aldrig att den riktigt lyfte. Ganska trög och orklös.
skitbad
2016-06-07
Även jag personligen har använt "sentimentalt" som ett skällsord när det gäller film vid ett flertal tillfällen men när det som här görs med en äkthet och (som föregående träffande skrev) genuin närhet och enkelhet kan det bli oerhört vackert! Känslan i kroppen efter filmen fick mig nästan att sätta en 5:a men blir nog en 4:a (åtminstone tills filmen fått sätta sig lite).
Tonti
2015-02-01
Drar ju klart åt det konventionellt sentimentala med hiskelig pianomusik och en del överspända dramatiska klimax. Samtidigt finns det några sekvenser med genuin närvaro och en enkelhet i ordets bästa bemärkelse. Tänkte liksom föregående en del på Miyazaki. Finns en jättefin cykelscen.
lekke
2015-02-01
En riktigt fin film som oväntat nog delar en del teman med Miyazakis "Min granne Totoro" (sjuk mor, helande/lugnande naturkrafter, samt ungdomar som försöker finna sin plats i allt det här). En tyfon som skapar apokalyptisk stämning efter en vacker nyckelscen. Vatten alternerar som hot, själsligt utforskningsställe och sammanfogande kitt. Kontemplera över livet och stirra döden i vitögat. Det finns mycket att analysera i denna film som är drömsk och realistisk på en och samma gång.
Horibe
2014-10-27
Nu såg jag att det dessutom var Naomi Kawase som hade regisserat vilket förklara upplägget av filmen. Ytlig dialog och dramadokumentär fokus.
Horibe
2014-10-27
Fin naturskildring av den Japanska landsbygden. Några fina scener men i övrigt oerhört trögt och långsamt. Typisk festivalfilm som saknar både en ordentlig handling men framförallt ett ordentligt upplägg. En besvikelse.