3.2

Stilla liv

Den kinesiska staden Fengjie är på gränsen att slukas upp av det gigantiska bygget av De tre ravinernas damm. En gruvarbetare som i 16 år letat efter sin ex-fru anländer till staden och förvånas över utbyggnaden.

Originaltitel Sanxia haoren
Alternativ titel Still Life
Regissör Jia Zhangke
Manus Jia Zhangke, Sun Jianmin, Guan Na
Genre 2000-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Zhao Tao, Han Sanming, Li Zhubin, Xiang Haiyu, Zhou Lin, Ma Lizhen, Wang Hongwei

Zebulonm
2018-08-29
Den är långsam men bra. Fina vyer, bra skådespel och en inblick hur det var för en del människor som var tvungna o flytta när Kina byggde världens största damm.
lucius
2018-07-30
Om du gillar att se vilsna kineser irra runt bland ohjälpsamma personer och försöka hitta försvunna släktingar i trasiga kinesiska kåkstäder kan det här vara en film för dig. För att det inte ska bli alltför långtråkigt så slängs det dessutom in lite omotiverade rymdskepp här och där i filmen. Det funkade tyvärr inte på mig och jag stängde av efter en timma.
BrutusBeefcake
2017-01-23
Stilla liv får mig att tänka och reflektera otroligt mycket under speltidens gång, men inte på filmen eller vad som händer där, utan det som händer påverkar mina tankar om mitt liv och om vad som har hänt och vad som sker, det påverkar så till den grad att jag har svårt att fokusera på upplevelsen, jag upplever den inte fullt ut. När det också sker omotiverade karaktärsbyten så hjälper inte det heller. Den är otroligt fin, lugn och dyster, men jag grips inte tag eller blir engagerad, filmen gjorde mig nästa lite självupptagen. Jobbigt, för jag ser ett fint hantverk och en bra historia, men jag klarar inte av att bli nådd. (6+/15)
wasteoftime
2017-01-19
Det börjar riktigt bra och lovande, men jag tycker att det tappar en hel del efter det första segmentet, eller vad man ska säga. Karaktärsbytet gör att jag känner mig lite borttappad. Och Vad är det egentligen som händer? Det är ju absolut bra, oavsett, men inte så bra som den första tredjedelen, som ligger gott och väl på en fyra. Sedan tappar det, allt mer och mer, och jag tycker nog inte att det riktigt når upp till en trea totalt, men det är nära.
Kajanus
2015-11-10
En vacker fabel om hur Kinas baksida hanterar det förflutna (och framtiden). Med en kamera nästan i en konstant rörelse presenterar Jia en historia vars huvudberättelse inte är om människorna den fokuserar på utan om Kinas förhållande till sin egna historia.
Zero75
2015-08-09
Alla är trasiga. De slår sönder hus. Skönt.
emilstjernholm
2014-04-30
Vackra miljöbilder och intressant formmässigt när den experimenterar med en dokumentär estetik. Dock något repetitiv och långsam. Låt gå för att jag är fascinerad av Kinas omvälvning.

2013-08-31
Välgjord och bra helt klart men jag blev inte golvad som jag trodde. Betyget blir en medel till stabil 3a
sirkurt
2013-04-20
Vacker och välgjord men hur långt räcker det? Inte särskilt långt för mig. Allt känns väldigt platt och konstgjort på något sätt och karaktärerna kommer inte liv utan är mer som delar av en tavla vilket inte alls passar till handlingen dessutom blir det bedövande tråkigt när det inte finns något att greppa efter förutom ett vackert foto, miljöer och kamerarörelser.
Albion
2012-09-23
Ganska seg och dessutom kolsvart skildring av ett Kina i utbyggnadsfasen. Ger också en annan bild av en rivningsarbetare än vad man som västerlänning är van vid... Lite småintressant men alltför tråkig för min smak. Betyget blir en stark 2;a, dvs 2+