3.1

Stinsen brinner...filmen alltså

Platsen är järnvägstationen i Svedum där stinsen Axel Hansson härskar. Axel brinner för sin station och vägrar inse att den numera är nedlagd. En härva av förvecklingar utspelar sig och det brists ofta ut i sång.

Originaltitel Stinsen brinner...filmen alltså
Regissör Claes Eriksson, Anders Eriksson
Manus Anders Eriksson, Claes Eriksson
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Knut Agnred, Peter Rangmar, Anders Eriksson, Claes Eriksson, Per Fritzell, Jan Rippe, Kerstin Granlund

Skapad 2019-11-16 av Stygga-Vargen
Humorgruppen Galenskaparna och After Shaves alster är antingen väldigt bra eller också väldigt dåliga, och så finns det ju givetvis en del gränsfall också. Stinsen brinner... filmen alltså an...   Läs mer »

Ful_fisk
2021-01-11
Märks lite att det är en scenföreställning från början, och den gör sig nog egentligen bäst just på scen. Men samtidigt har filmen sin charm och tillräckligt många roliga bitar för det ska fungera hyggligt. Bäst är givetvis italienarna.
BarryHero
2020-12-28
Ett par småkul skämt och musikalnummer (t ex bankrånarna och sången om italienarna) men tycker tyvärr inte detta håller för en långfilm. Förväxlingarna och ordlekarna blir för mycket i längden och då även förutsägbara. Håller Hajen som visste för mycket högre.
Starkbröl
2020-12-25
Det är buskis och det är skrikigt och det är ojämnt och handlingsfattigt som många musikaler men det är ändå väldigt välgjort. Att se denna efter att se den riktigt dåliga "Hajen som visste för mycket" är... ja... en obeskrivlig skillnad. Denna och Leif är nog det bästa Galenskaparna gjorde, med en hel del mycket bra sång- och dansnummer. Också ett historiskt dokument, om än väldigt smalt, över ett Sverige i kraftig förvandling.
Albion
2020-05-24
Lider av ett rejält problem. Humorn må vara sofistikerad och snillrik, men den är inte tillräckligt rolig. Och det är humorgruppens stora problem genom hela karriären. Fast å andra sidan vet jag att dom har väldigt många fans så jag antar att det bara är som med allt annat; en smaksak. Betyget blir en 2;a
Dele
2019-05-05
Galenskaparna & After Shave är verkligen riktigt duktiga. Fyllt med proffsiga och underhållande komiska nummer.
päronanton
2017-12-30
Jag tycker att scenversionen är bättre! Visst är filmen helt klart sevärd, när det blir på scen så blir det något annat!
Benizakura
2017-05-02
"-Det här är inget brev, det är konfetti."
2016-07-21
Det här är i min mening det absolut bästa som Galenskaparna någonsin har gjort! Bra skådespelar insatser, bra musik, klockren och genial humor! Det var en av mina favoritfilmer när jag växte upp och det är fortfarande en av mina favoriter, men det var först när jag såg filmen på DVD i vuxen ålder som jag insåg vad den egentligen handlar om.
2014-12-01
1991 var jag 11 år och jag och två av mina bästa killkompisar skulle gå på bio med våra "flickvänner" och detta var filmen som vi skulle se. Ett av de där sköna minnen som man kommer leva gott på när man blir gammal. Det skadar inte heller att detta är en riktig kul film med några härliga sångnummer. Jag brydde mig dock mer om tjejen bredvid mig. 3+
KyLLo
2014-07-16
Stinsen brinner och resenärerna har slocknat. Men det gör ingenting för domarkåren har fått ändan ur vagnen och rycker omedelbart in med sina betygspoäng. [2,5], [1,5], [2,0], [1,5] och nu återstår bara en ljudlös röst. Men vad händer... ingenting verkar det som. Tryggve Otrygg har nämligen svårt att bestämma sig, men till slut sträcker han stolt upp sin sifferskylt som han tillverkat på bilden i 8:an. [2,0] står det på den. Aj, aj, aj. Det här var inte roligt. Desto roligare för domarkåren som kan ta första bästa tåg till Hallsberg för lite välbehövlig semester.