2.2

Stockholm

En ohämmad amerikansk man går in på en bank i Stockholm och begär miljoner i kontanter i utbyte mot sin gisslan. En historia som är inspirerad av Norrmalmstorgsdramat 1973.

Originaltitel Stockholm
Alternativ titel The Captor
Regissör Robert Budreau
Manus Robert Budreau
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Ethan Hawke, Noomi Rapace, Mark Strong, Christopher Heyerdahl, Bea Santos, Mark Rendall, Ian Matthews, John Ralston, Shanti Roney, Christopher Wagelin, Thorbjørn Harr, Gustaf Hammarsten, Vladimir Jon Cubrt, Nonnie Griffin, Anders Yates

BarryHero
2020-12-15
Ethan Hawke har ju verkligen en drömroll här för att göra lite vad han vill med den. Tyvärr så saknar han helt karisma och gör en intressant rollkaraktär helt ointressant. Filmen började intressant med ett 70-tals-Stockholm men det dröjde bara någon minut innan vi var inne i banken. Jag hade gärna sett lite mer av 70-talets Stockholm innan man drog igång med bankrånet. Sen är det absurt att det knappt är med någon svensk skådis i filmen. Den svenska polischefen spelas av någon kanadensare. Sen är ändå storyn oväntat verklighetstrogen men det känns inte som om man gör så mycket av materialet. Filmen är tänkt som en komedi men är sällan rolig. Den funkar inte heller som drama eller thriller. Jag är uppriktigt överraskad över att den har så mycket positiva recensioner på Rotten Tomatoes. Stockholm (2018) verkar för övrigt ha varit en totalflopp på bio. Den drog inte ens in en miljon dollar på biograferna i USA. Kanske var titel för tråkig och intetsägande?
StureStenhög
2020-08-28
Det är svårt att riktigt se poängen med den här filmen. Den försöker inte direkt vara trogen den verkliga historien, men den gör heller inget kul eller intressant med sin konstnärliga frihet. Så vad vill den? Fokus verkar i första hand ligga på Stockholmssyndromet, men speciellt psykologiskt övertygande blir ju inte den delen heller. Mest potential har den som rent spektakel, det är trots allt lite kul att se 70-talets Stockholm genom en Hollywood-lins, och de fläskar verkligen på med 70-talsstil. Mer 70-tal än 70-talet själv antagligen. Man får lite Tegnell-vibbar av polischefen dessutom. Men det här hade behövt flippa mer för att det faktiskt skulle bli något
Christofer
2020-08-20
2020-05-10: Whut? Mer komedi-fars än drama. Pajigt på alla fronter. Varför ändrade man namnen på rånarna dessutom?
RustyFilm
2020-06-06
Under sex dagar i slutet av augusti 1973 skakades Sverige av Norrmalmstorgsdramat. Ett bankrån och kidnappningsdrama med enorm journalistisk täckning, det direktsändes i svensk TV nästan dygnet runt. En dramatisk historia och tacksamt ämne för filmatisering. Dramat har filmats tidigare men detta är den senaste varianten. Robert Budreau (regi, manus) har vridit den redan helt galna storyn från verkligheten åt det komiska hållet. Har sett att många ogillar den här filmen. Men jag tycker den är underhållande och bjuder på humor, spänning och härliga tidsbilder. Och den pillerknaprande banditen (Ethan Hawke) är ju skön. Skön är också hans radio, från den kommer oavbrutet bra tidiga 70-tals låtar från Bob Dylan.
HerrNenne
2020-06-05
Svenska filmer blir oftast lite för platta och mesiga. Att göra en amerikansk version av en svensk händelse blir ju en engelskspråkig lite löjlig lösning, men man får åtminstone filmskapande signerat hollywood. Fast nej, här får vi den svenska produktionen fast där dom pratar engelska. Lyckligtvis är Hawke, Rapace och Strong underhållande att se på, för resten är nja.
karlmats
2020-04-19
Svengelskan var ju inte att leka med. Ethan Hawke verkar iaf ha roligt men allt annat är ju ganska pajigt även om jag gillar Mark Strong i allmänhet. Det blir aldrig riktigt nån nerv, det blir aldrig speciellt roligt och det är ganska svårt att förstå syftet med den här filmens existens. Inte helt uselt, men ganska, och det blir en ganska svag 2a till slut.
myslas
2020-03-18
Väldigt märklig film som tar en allvarlig historisk händelse och gör en sorts parodi av den. Den konstiga svengelskan är rätt irriterande och förstör lite de underhållande delarna som ändå existerar. Fast särskilt bra är det ändå inte.
2019-12-23
Ganska underhållande på många sätt men den är varken bra eller sanningsenlig nog för att liksom hålla hela vägen. En underhållande och trevlig tvåa är det, men om dom antingen gått lite längre ifrån sanningen och tagit ut svängarna ännu mer, eller gjort den lite mer seriös och hållit sig närmre sanningen hade den kunnat bli betydligt bättre. Nu hamnar man lite mittemellan.
2019-07-23
Nja... inget mästerverk...