3.3

Stoppa pressarna!

Hildy är trött på sitt arbete som reporter, trots sin framgång och bestämmer sig för att lämna sin tjänst. Men hans chef lockar istället med ett prestigefyllt uppdrag.

Originaltitel The Front Page
Regissör Billy Wilder
Manus Billy Wilder, I A L Diamond
Genre Komedi, Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Walter Matthau, Jack Lemmon, Susan Sarandon, Vincent Gardenia, David Wayne, Allen Garfield, Austin Pendleton, Charles Durning, Herb Edelman, Martin Gabel, Harold Gould, Carol Burnett, Cliff Osmond, Dick O'Neill, Dick O'Neill, Jon Korkes, Paul Benedict

gjoob
2016-08-08
Sylvassa repliker och blixtsnabb dialog i ett ganska roligt och ovanligt kammarspel. Sen passar ju Lemmon och Matthau ihop som rom och cola!
2016-02-17
Jag är ju väldigt förtjust i Billy Wilder för det mesta men här tycker jag inte alls att han förvaltar premisserna särskilt bra. Det som kunde blivit bitsk satir blir mest bara trams. Alltså, den är rätt charmig och jag gillar det springiga men den blir lite väl skrikig. His Girl Friday är betydligt bättre och det grämer mig lite att dom hamnar på samma betygssteg trots att det är så långt dom emellan.
andmoreagain
2015-12-12
Mycket bättre än "Det ligger i blodet" även om det gapas och skriks en hel del här också. Tycker faktiskt det är till filmens fördel att den har lite smälla-i-dörrar-fars-vibe över sig men den kunde nog ha blivit ännu bättre. Matthau och Lemon är ju annars ett par riktiga goa göbbar.
2015-01-05
The front Page(1931) är inte en katastrof men den fungerar inte alls på mig och att den tillhör genren komedi misstänker jag starkt måste vara ett misstag för rolig var denna film dock inte. Detta var ingen njutbar filmupplevelse men samtidigt, som sagt, inte heller någon katastrof.
Jannebanan
2014-10-27
En klassisk och charmig 70-talare, som tyvärr har en lite för stor doft av teaterstycke för att jag ska gå igång helt....men bra är den. Stark 3:a
Albion
2014-01-06
Man jämför förstås en hel del med förlagan His girl Friday,(har inte sett "Det stora reportaget" ännu) och resultatet är ganska mycket detsamma. Högt tempo, pratigt och stökigt och skapligt underhållande. Matthau är alltid trevlig att skåda medan Lemmon inte är någon större favorit hos mig. Kul med Susan Sarandon i en tidig roll. Betyget blir en stark 3;a
2013-04-23
Sicken jävla kanonrulle... det kunde ha blivit. Lemmon är överjävlig, och både Matthau och Durning är helt suveräna. Budskapet är sylvasst, dialogen bitvis grym och miljöerna snygga - ett rent fantastiskt hantverk. Så varför inte göra teaterfars av alltihop? Jävla idioter! Buskis, dörrspring och tokroliga förvecklingar. Skit-Wilder & co blåste mig på en femma, och det gör mig gruvligt förbannad. Men lägre än en trea kan jag inte gå. En stabil trea med en duktigt unken eftersmak. (8+/15)
ulpe01
2013-01-16
För skrikigt, men ändå rätt kul emellanåt. Svag trea.
kakbakarn
2012-11-04
Underhållningsfyra.
Zipper
2012-09-12
Har aldrig varit riktigt såld på Lemmon och Matthau tillsammans (var för sig är en helt annan sak!), det blir så gapigt och det känns som om de drar igång varandra onödigt mycket. Wilder, som är lite av en husgud för mig, lyckas inte få till det här, trots bra förutsättningar i manus.