3.5

Storm över fjället

Jean Servettaz har varit bergsguide i Chamonix i många år men har nu (medveten om yrkets risker) istället startat ett litet turisthotell. Han vill inte att sonen Pierre skall gå i hans fotspår som bergsguide utan istället skaffa sig en ordentlig utbildning inom hotellbranschen. För Pierre är dock bergen något som sitter i blodet. Filmen bygger på en roman Roger Frison-Roche.

Originaltitel Premier de cordée
Alternativ titel 1er de cordée, First in Line
Regissör Louis Daquin
Manus Alexandre Arnoux, Louis Daquin, Jacqueline Jacoupy, Paul Leclercq
Genre Drama, Äventyr, 30-tal
Skådespelare André Le Gall, Irène Corday, Lucien Blondeau, Mona Dol, Marcel Delaître, Jean Davy, Maurice Baquet, Yves Furet, Andrée Clément, Geymond Vital, Tosca De Lac, Louis Seigner, Roger Blin, Eugène Chevalier, Guy Decomble, Jacques Dufilho, Fernand René, Albert Duvaleix, Jérôme Goulven, Pierre Collet, Claude Martin, Frédéric Moriss, Alain Nobis, Claude Péran, Richard Francoeur

goeran
2022-10-08
Louis Daquin har i Premier de cordée, som hade premiär 25 februari 1944, skapat en sevärd bergsfilm i Arnold Fancks och Leni Riefenstahls efterföljd. Manuset är nog lite svagt men filmen är sanslöst vacker med alla dramatiska bilder från Mont Blanc-massivet. Och de dramatiska klätterscenerna, utan några stuntmän el dyl, är mycket imponerande. Betyg 3.