2.9

Storm

DD är en självgod kille på knappa trettio, som klarar sig utmärkt själv - ensam är stark! Han har alltid kontroll. Tror han. Men plötsligt dyker en märklig kvinna - Lova - upp i hans liv. Hon är jagad av onda män, som vill henne illa. Mot sin vilja dras DD in i en serie mardrömslika händelser.

Originaltitel Storm
Regissör Måns Mårlind, Björn Stein
Manus Måns Mårlind
Genre 2000-tal, Fantasy, Thriller
Skådespelare Jonas Karlsson, Lina Englund, Eva Röse, Peter Engman, Jacqueline Ramel, Joel Kinnaman, Sasha Becker, Eric Ericson, Karl Norrhäll, Matias Varela, Per Ragnar, Adam Lundgren

Skapad 2019-10-13 av connya
Det är synd att svensk film har fått den stämpeln den har. Men det är inte ovanligt att man suckar högt just vid det uttrycket; \"Svensk film.\" Givetvis är fördomarna många, slutsatserna ofta...   Läs mer »

Skapad 2019-10-13 av Pixelperfekt
När jag först fick höra om Storm var det i och med att Stockholms Filmfestival 2005 skulle köra igång. Filmen verkade lovande och den jämfördes med till exempel \"28 Dagar Senare\" när det gä...   Läs mer »

2017-10-23
2014-11-23
Detta är helt klart den bästa filmupplevelse som en svensk film har gett mig som vuxen. Därmed inte sagt att det är den bästa svenska film jag har sett men den har helt klart tagit svensk film till en plats man har längtat länge att svensk film ska vara. Vissa scener är genialiska, andra inte men det är helt klart en upplevelse. 3+
iBoy
2013-09-01
Generellt sett gillar jag filmer som får en att tänka. Filmer som inte är en hjärndöd linjär historia utan som kräver tankeverksamhet och engagemang från tittaren ligger från början på plus i min bok. Så länge hade jag förhoppningar på att Storm skulle knyta ihop alla trådarna i slutet. Eller ge en avgörande ledtråd åtminstone. Men jag väntade förgäves. Jag gick och tänkte på den nån dag i hopp om att kunna lägga ihop alla scener till en helhet och kalla Storm "en underskattad svensk klassiker"… Men tyvärr. Desto mer jag tänker på det, ju mer plot holes kommer jag på. Det är ett snyggt foto, kul dialog och den alltid lika bra Jonas Karlsson räddar filmen från kalkonbetyget.
Ful_fisk
2013-08-31
Började ju verkligen intressant och roligt som en svensk action-sci-fi-rulle med mycket humor. Spårade sedan ur och ville vara Eternal sunshine eller Shutter island, och där tappade man intresset. Sedan försökte den hitta tillbaks igen, men det var för sent. De komiska inslagen har ersatts med plotholes och lösa trådar som lämnas hängande. Synd, för den var verkligen på väg någonstans. Blev tyvärr bara trögt. Dock snyggt och inovativt för att vara svenskt.
Djurnord
2013-08-12
Konstig film. Inget jag kommer att se igen.
RichardEk
2013-07-21
Lyckat försök till nytänkande men med vilseledande marknadsföring. Filmen lanserades som en svensk 'Matrix', men det är helt missvisande. Medan 'Matrix' byggde på en vantolkning av Baudrillard är 'Storm' en existentiell resa baserad på psykoanalytisk teori. Dessutom med fenomenalt foto. Dock är det stundtals svårt att hänga med i handlingen, men i mitt fall förstärkte det bara intresset för filmen. Som tittare lämnas i ovisshet vid olika tillfällen. Det gör man förvisso också i flertalet av David Lynchs filmer, men då är man beredd på det. 'Storm' är något så ovanligt som en svensk film man bäst ser förutsättningslöst.
RottenFreud
2013-07-05
Jag skulle aldrig påstå att det är en bra film - stundtals är den genuint jättepajig - men det kan vara den viktigaste svenska filmen som gjorts under de senaste 30 åren.
Sarakin76
2013-05-30
Er dette et svenskt forsøk på en Matrix? I hvert fall forsto jeg ingenting. I tillegg orka jeg ikke se den ferdig.
ClintanTheKing
2013-04-07
Ashäftig och för ovanligthetens skull en annorlunda svensk film. Ingen vanlig thriller direkt. Härlig fiktion.
Xenox
2012-07-23
Konstig. Har svårt att förstå budskapet med filmen.